Måste föräldrarna vara med vid adhd-utredning?
Hej! Jag är en tjej på 14 år ska snart fylla 15 år. Jag undrar om jag kan göra en adhd eller add utredning utan föräldrarnas underskrift eller måste dom vara med?
Jag är väldigt okoncentrerad i skolan, jag har väldigt mycket energi och kan inte riktigt koncetrera mig på en och samma grej när jag ska göra något. Jag blir väldig lätt arg.

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga som du inte är ensam om att fundera kring.
Jag lägger till lite information där du kan läsa mer om hur vi på BUP tänker kring att göra utredningar där den unge inte vill att föräldrarna ska vara inblandade.
När vi gör utredningar, eller fördjupade bedömningar, så är det så mycket mer än bara hur den unge fungerar inom olika områden. Det är också jätteviktigt att få kunskap om hur det var tidigt i livet, när du var så liten att du troligen inte ens minns det. Vi tittar på hur du har det både hemma, i skolan och på fritiden. Där behövs föräldrarnas syn och bild av hur det har varit - och är.
Det låter som du har det kämpigt i skolan och det kan du absolut få hjälp och stöd för, oavsett om du har adhd eller inte.
Jag tycker du ska ta upp detta med någon på skolan som du gillar och känner dig trygg med. Ibland räcker det med att göra lite anpassningar i skolmiljön för att saker ska bli lättare.
Ibland behövs förstås utredning och fördjupad bedömning för att få till rätt stöd. Då behöver dina föräldrar också vara med, så att de kan stötta dig.
Tveka inte att prata med en vuxen och varmt lycka till!