Flashbacks varje dag
2 frågor: jag blev våldtagen för några år sedan och jag får flashbacks varje dag, jag får extremt mycket ångest när bilderna i huvudet kommer upp från ingenstans, hur hanterar jag detta?
Jag bor på ett LSS boende och träffar inte min mamma lika ofta som förut (så jag har ingen kontroll över henne). Jag har massor katastroftankar hela tiden om att hon kanske kommer dö eller skada sig osv. Jag klarar inte av dessa ofrivilliga tankarna. Jag gråter varje dag och det förstör för mig i skolan för jag kan inte koncentrera mig. Jag träffar skolpsykologen 1 gång i veckan men hon vet inte heller vad jag ska göra för att få bort tankarna. De är ju ofrivilliga så jag kan ju inte tänka på något annat. Vad ska jag göra?
E

BUP svarar:
Hej E och tack för ditt brev.
Jag tycker dina båda frågor hör i hop - du undrar hur du ska hantera dina flashbacks och ofrivilliga tankar. Båda dessa symtom är vanliga hos personer som blivit blivit våldtagna eller råkat ur för andra svåra händelser, det vi kallar för trauman.
Du säger att du bor på ett LSS-boende och har därför inte så mycket kontakt med din mamma. Jag tänker att det du varit med om, och tvingats att handskas med utan värdefullt stöd från henne, påverkar dig mycket. Du plågas också av oro för att hon inte har det bra. Jag föreställer mig att det måste vara otroligt svårt att inte veta om hon är okej. Inom dig får du massor av katastroftankar om allt möjligt som kan drabba henne.
Att drabbas av en våldtäkt sätter mycket av den trygghet vi tidigare känt, ur spel. Jag tror därför att det är mycket viktigt att du snarast får hjälp med bearbetning av det som nu påverkar dig så starkt. Det går att få hjälp så att livet blir tryggt och säkert att leva igen. Det går att få ett liv där du kan känna dig hel och leva lättare med smärtsamma minnen.
Det låter bra att du träffar skolpsykologen varje vecka. Skolpsykologer brukar vara duktiga på att hjälpa till när barn och unga varit med om svåra händelser. Men när det gäller effekter av sexuella övergrepp och andra trauman så kan det ibland krävas specialisthjälp.
På  BUP är vi vana vid att arbeta med traumatiska upplevelser. En behandling går ofta ut på att så snabbt som möjligt trygga den unges vardag, eller stabilisera, som vi säger. När livet känns någorlunda tryggt brukar det gå lättare att bearbeta och behandla själva upplevelsen. Även om du bor på ett (förhoppningsvis) tryggt boende, så skapar oron för din mamma, en känsla av maktlöshet, som jag ser det. Du har med andra ord, inte den stabilitet i ditt liv som jag tror du behöver.
På Ungdomsmottagningar har de också stor vana att möta unga personer som varit med om sexuella övergrepp och att söka sig till en sådan, tror jag också kan vara hjälpsamt för dig. Läs mer här vad UMO skriver.
Jag tycker du ska söka hjälp och stöd på en mottagning eller ett vårdställe som har kunskaper om trauma. Be gärna skolpsykologen skriva en remiss till oss på BUP. Det kan hon göra utan problem.
Kom i håg att det går att komma över en sån här händelse. Det går att lära sig att leva med minnena utan att de stör och plågar dig så som de gör i dag.
Var rädd om dig och varmt lycka till.