Många problem som jag måste få hjälp med
Hej! Jag har många problem som jag måste få hjälp med. Jag kan börja med att jag har lätt för att bli arg, sur och irriterad.. Jag har supersvårt att kontrollera mitt humör. Jag får utbrott ofta och slänger saker, kallar folk för elaka saker och känner mig helt hopplös. Visst är jag en idiot? Det andra är att jag inte trivs i klassen. Så att jag måste hjälpa till hos 1:orna, vilket är uttråkande. Det tredje är att jag inte riktigt trivs hemma. Min pappa. Blir jämt irriterad för minsta småsak. En gång gjorde han illa min rygg, och en gång småsparkade han mig och sa att han hatade mig. Min bror ger mig blåmärken, han slår och kallar mig elaka saker t.ex Mensrövhål, hora, idiot. Min mamma är helt normal. Det är bara det att jag ofta säger elaka saker till henne. Det fjärde är att jag har svårt att hitta vänner i närheten. Ingen gillar mig. Det femte är att jag är deprimerad, och jag hatar mig själv. Vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Vad sorgligt att du ser så nedlåtande på dig själv. Du är absolut ingen idiot! Du har massor med bekymmer som du kämpar med.
Jag håller med dig - du måste få hjälp med dem.
Det låter som det blir tufft för dig både hemma och i skolan och med kompisar. Vad bra att din mamma är "normal".
Vad säger hon om att din pappa blir så irriterad för småsaker? Det är absolut inte okej att han sparkar dig. Det måste han sluta med.
Kan du prata med mamma om hur jobbigt du har det, så hon kan hjälpa dig att få hjälp? När man är 10 år är det ganska svårt att fixa allt det här på egen hand. Så din mamma eller någon annan vuxen behöver ta tag i detta.
Jag är säker på att ditt liv kan bli mycket bättre, du ska inte behöva vara deppig och hata dig själv.
Om du känner att du inte kan eller vill prata med mamma, så tycker jag att du ska gå till skolans kurator eller sjuksyster. De är vana vid att barn kan ha det kämpigt och vet vad som behöver göras.
Om du tycker att du vill träna lite innan du berättar för någon direkt, så kan du chatta med en klok och snäll vuxen på BRIS. Du behöver inte berätta vem du är om du inte vill.
Jag tycker det är superbra att du vill ha stöd, så här ska det inte behöva vara och det finns hjälp att få, tro mig!
Var rädd om dig.