Mina föräldrar lyssnar inte
Jag misstänker att jag är manodepressiv.
Allt stämmer in; flera i min släkt har varit bipolära, jag har haft flera perioder där jag har varit deprimerad i den utsträckningen att jag har skadat mig själv, och i alla fall en period där jag misstänker att jag hade flera maniska symptom.
Det har varit okej innan, men jag tror att jag börjar få någon slags vanföreställning, där det känns som om jag "zonar ut", typ är jättelångt utanför min kropp.
Har pratat med min mamma om det men hon avfärdar det, förbjuder mig istället från att vara med kompisar på helgerna "så jag ska må bättre". Jag mår inte direkt bättre av att veta att de enda som jag kan prata med på riktigt umgås utan mig.
Kom precis ut som bisexuell till mina vänner, men skulle aldrig berätta det för mina föräldrar. Känner inte att jag kan prata med dem om sånt. De lyssnar inte.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det är jättesorgligt att du inte hittar förståelse och stöd hos dina föräldrar även om du tyvärr inte är ensam om det. Ännu svårare blir det om föräldrarna är oförstående och avfärdar och dessutom kommer med förbud som slår så fel som i ditt fall. Men ja, vi väljer inte våra föräldrar. Du är dock i den ålder när det är fullt möjligt för dig att söka hjälp helt på egen hand.
Jag kan inte ta ställning till om du har en bipolär sjukdom eller inte. En sådan diagnos kan man inte ställa genom att bara titta på en samling symtom. Det kräver mer ingående kunskap om dina livsomständigheter och en rad andra faktorer under din utveckling och dylikt. Det förutsätter personliga samtal med dig.
Om du har de symtom du nämner är det dessa symtom som är utgångspunkten till att du ringer till den BUP mottagning du geografiskt tillhör. Du kan säga när du ringer att du vill komma själv och att du inte vill att dina föräldrar i nuläget kontaktas. När du sedan kommer på samtal kan du diskutera även din relation med dina föräldrar. Det allra viktigaste är att du får en professionell bedömning (eventuellt en diagnos) och hjälp för att kunna gå vidare med ditt liv på ett för dig tillfredsställande sätt.