Ljuger för min behandlare
Jag går på BUP sen två månader tillbaka.  Utarbetad.  Deprimerad.  Men jag orkar inte prata om mitt självskadebetende.  Hon har frågat mig vid tre tillfällen och jag har ljugit varje gång.
Hur kan jag berätta det, vad kommer att hända, kommer mina föräldrar att få reda på det?
Emily

BUP svarar:
Hej!
Det bästa som du har gjort är att du berättat för oss att du inte berättat sanningen för din behandlare. Jag vet inte varför du inte sagt det till hen från början, du kan ha haft olika motiv till det. En gissning från min sida är att du skämdes, en annan är att du egentligen inte alls ville sluta med det, en tredje att du var rädd för att dina föräldrar skulle  få veta det vilket du absolut ville undvika.
Om jag börjar med det sistnämnda så kan jag hänvisa till den information jag bifogar här om hur BUP hanterar det när en tonåring inte vill att föräldrarna ska få veta en del saker man talar om på BUP. Förutom det du läser där vill jag också säga att vi på BUP är vana vid denna fråga som många tonåringar ställer. Vi vill gärna diskutera frågan med ungdomen direkt, undersöka vad som är möjligt och görligt men vi går aldrig bakom ryggen på ungdomen. Så nu är det absolut dags att du öppet tar upp det med din behandlare.
Var inte rädd att behandlaren blir arg och du behöver inte heller skämmas för att du inte var öppen med detta problem från början. Vi förstår att det kan vara svårt. Du kan säga som det är, varför du "ljög" och inte kunde eller vågade säga så som det är, oavsett om det var för dina föräldrar eller för att du skämdes eller för att du inte riktigt var beredd på att sluta med det. Du kommer att bemötas med förståelse.
Till sist vill jag tillägga, tro mig, en behandlare känner att någonting fattas och ser att hen av någon anledning inte kan hjälpa på riktigt. Det blir en lättnad för båda er att förstå varför ni inte kunde komma vidare i behandlingen och därmed öppnas vägen till rätt hjälp för dig. Om det underlättar för dig kan du visa upp ditt mejl och mitt svar där under samtalet.