Får aldrig veta något
Hejsan bup.
Jag har sedan November 2015 haft regelbundna möten med Ätstörningsenheten. Innan det har jag träffat ett flertal olika psykologer och även läkare från bup vid olika tillfällen, första mötet i Januari 2015.
Jag har läst mycket på bup.se om hur det går till med undersökningar och diagnoser och behandlingar mm, men jag har aldrig riktigt upplevt det. Trots att jag haft så många olika möten med bup har jag aldrig fått någon diagnos, riktig behandling (om inte att bli vägd på en mottagning två gånger i månaden räknas) eller undersökning om varför jag skulle kunna må som jag gör.
För någon månad sedan åkte min kompis för att träffa en psykolog som inte var från bup. Hon fick genast diagnosen Panikångest och fick även medicin och har sedan dess haft några möten.
Varför har jag inte fått någon diagnos eller liknande behandling? Betyder det att jag inte behöver det eller att jag träffat "dåliga" psykologer?
Snälla berätta för det gör mig så ängslig att inte veta hur det ligger till. Jag får aldrig veta något. Ingen av psykologerna har berättat något för mig.
Alexander

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev, bra att du skriver till oss när du har frågor. Upplever man som du att man har fått för lite information om hur de behandlare man träffat tänkt är det viktigt att det tas upp med dem. Att som patient känna sig delaktig i vården är grundläggande. Du har rätt att få veta vilken diagnos som ställs, vilken behandling som rekommenderas och när den ska utvärderas så att ett nytt ställningstagande kan göras.
Att du saknar svaren på viktiga frågor behöver inte betyda att behandlarna inte har tänkt/diagnostiserat/bedömt, eller som du skriver, att du har träffat dåliga psykologer. Men däremot har det brustit i kommunikationen med dig. Ta upp dina frågor så att ni får en chans att prata kring detta.
Det låter dessutom som att du funderar över huruvida den behandling du får verkligen hjälper för hur du mår. Be om ett förtydligande samtal med någon av de behandlare som du har kontakt med så att du kan få veta mer. Ta gärna upp dina funderingar med dina föräldrar om du upplever att du kan få stöd från dem. Dina frågor är viktiga!