Vill inte såra pappa
Jag mår dåligt o skär mig.....är stressad över skolan. Mamma å pappa är skilda o kan inte prata me varandra.  Bor mest hos mamma o vill inte berätta för pappa varför jag inte kommer till han här i veckan. Vill inte såra han.
Z

BUP svarar:
Hej Z!
Det är inte alls bra att du inte mår bra! Ännu mindre bra är att du försöker på något sätt hitta lösningen i självskadebeteende. I längden leder det bara till att du får ännu mer problem. Det finns andra sätt att få hjälp.
Du skriver att dina föräldrar inte pratar med varandra men jag undrar vem du talar med?  Du bor mestadels hos mamma men vet hon om dina problem? Kan du lita på henne och berätta om hur du mår, att du är så mycket stressad av skolan och att du skär dig? Eller försöker du att hålla det hemligt också inför henne för att inte göra henne orolig? Sen vet jag inte riktigt hur du har det med pappa. Tror du att det på något sätt skulle "såra honom" om du sagt honom hur det är med dig?
Jag vet ju ingenting om din pappa och inte heller något om er relation. Men jag kan väl tänka mig att din pappa kanske vill veta om hur det ligger till med dig. De flesta människor brukar känna på sig om någon kommer med en bortförklaring och det skapar oro och osäkerhet, speciellt om det handlar om ens barn. Dessutom har han ingen chans att eventuellt kunna stötta dig om han inte vet något. Det är bara du som vet vad du förväntar dig av honom. Jag föreslår i alla fall att du prövar denna möjlighet.
Sedan är det jätteviktigt att du inte försöker låtsats inför mamma. Återigen vet jag inte vad du tror hur mycket hon kan och vill hjälpa dig. Men hon har också sitt föräldraansvar för dig. Hon kan kanske vara till mer hjälp för dig än vad du tror.
Om du ändå tycker att du i nuläget absolut inte vill börja med att tala med dina föräldrar om hur du har det så måste du i alla fall få stöd och hjälp. Kan du tänka dig att gå och prata med kuratorn i skolan? Eller med skolsköterskan? Jag rekommenderar att du gör det. Du kan också vända dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun. Och i din ålder är det också fullt möjligt att du själv ringer till den BUP-mottagning som du tillhör utifrån din adress, listan hittar du på vår hemsida. Börja med att säga att du har ett självskadebeteende dvs att du skär dig och har en del andra problem på hemmaplan. Jag bifogar här även en lista på hjälp på nätet som kan vara ett första steg att komma vidare. Sök hjälp för dina bekymmer, det är helt naturligt och ingenting att skämmas för. Andra gör det också!