Kan man tvångsmedicineras?
Hej! Jag lider av depression och olika ångest-diagnoser. Min psykolog tjatar om antidepressiv medicinering (SSRI) bokstavligt talat HELA TIDEN, men jag har vägrat i ett halvår nu, bland annat pga biverkningarna man får av den. Hon säger att hon inte vill ge mig något val, men de har väl inte rätten att tvångsmedicinera i öppenvården? Dvs... Jag kan väl inte bli tvingad till mediciner? Eller?
// 17-årig tjej
AA

BUP svarar:
Hej AA,
Nej du har alldeles rätt, du kan inte tvångsmedicineras i öppenvården, inte tvångsbehandlas på något annat sätt heller.
Men jag tycker det är viktigt att du och din psykolog kan tala med varandra om vilka olika behandlingsmetoder som finns till hands.  Ni behöver diskutera fördelar, nackdelar, biverkningar och annat som följer med olika behandlingar och hur man kan förhålla sig till dom. Kan man prova? I så fall hur länge? Kan man kombinera? I vilken mängd? Hur ofta? Och så vidare.
När det gäller medicin kan det vara bra att tala med doktorn som är den som ansvarar för den medicinska delen och eventuella biverkningar samt hur man hanterar dom.
Vill du ha någon annan behandling i stället för medicin, i så fall vilken? Ta reda på så mycket du kan om den och försök att motivera varför du tänker att det är det bästa alternativet för dig.
Det är alltid svårt att väga olika behandlingsmodeller mot varandra. Ofta finns ”skräckhistorier” om hur den ena eller den andra metoden fungerade, och det är viktigt att man pratar om sånt man hör med den professionella kontakt man har.
Lycka till att hitta den behandling som passar dig bäst!