Jag har haft självmordstankar och försökt begå självmord
Jag är en kille som snart är 16år. Jag har haft självmords tankar och försökt begå självmord.
Det hela började när en av mina bästa tjej kompisar (C) helt plötsligt inte ville va med mig typ. Jag ville vara med henne men hon sa bara att det inte går. Sen så skulle vi på en gymnasiedag och då ville jag vara med henne, men när vi nästan hadde bestämt att vi skulle va med varandra så sa hon att hon inte ville vara med mig. Jag blev jätte ledsen efterssom jag har känslor för henne också. Dagen efter fick jag veta att hon hadde strulat med en annan kille, efter de har jag haft självmords tankar och jag har försökt skutit mig själv med hagelbörsan senast i onsdags. Jag har kontakt med henne men hon vill inte prata med mig om det här, och det är jättesvårt att må bra om man vet att om man nämner något om dethär så vill hon inte ha något mer med mig att göra. Jag har haft hjälp av C kusin som går i min klass och alla som vet något om dethär vill att jag ska skaffa hjälp. Jag har mått såhär dåligt i ca 4månader och försökt tagit mitt liv 3 gånger men utan framgång. Mina föräldrar vet inget om dethär så vad borde jag göra för att må bättre?
Jag vill hålla det här hemligt för mina föräldrar som inte kommer förstå.
Dunken

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad bra att du nu undrar hur du ska kunna må bättre Eftersom du försökt ta ditt liv flera gånger och sista gången alldeles nyss visar det att du mår mycket dåligt och verkligen behöver hjälp. Men också bra att komma ihåg att du inte alltid vill ta ditt liv utan som nu också vill må bättre. Bra att alla som känner till din situation också vill att du ska söka hjälp och vill att du ska må bättre. Det kan kännas som ett  bra stöd.
Alla jag känner har varit olyckligt kära en eller flera gånger. Det är alltid lika jobbigt och det brukar ta tid att komma över det. Det är lika jobbigt oavsett om man är ung eller gammal. Man brukar också känna alla möjliga känslor. Ledsenhet och sorg naturligtvis men många gånger också ilska och hat när den andre inte har besvarat ens känslor. Det kan vara svårt att acceptera att den man själv tycker så mycket om inte har samma känslor tillbaka. Men så är det och vi kan ju inte ”tvinga” någon att tycka om oss på det sättet. En del har också svårt att acceptera ett nej därför de tänker att det är något fel på dem själva när den andre inte vill vara tillsammans med dem. Det kan resultera i att man anklagar sig själv eller tänker att man är värdelös. Det kan vara på många andra sätt också. Alla har sitt eget sätt att hantera en sådan känslomässig förlust som det ändå är att få sina drömmar och önskningar "krossade". Men man kan inte komma förbi sin ledsenhet och sorg. Man brukar säga att det är ett sorgearbete man måste göra.
Du skriver att du vill hålla det hemligt för dina föräldrar som du tror inte kommer att förstå. Eftersom du har självmordstankar och försökt ta ditt liv tycker jag att du måste berätta för dina föräldrar. För du behöver någon som kan skydda dig när du inte själv kan det. Och oavsett hur mycket eller litet dina föräldrar förstår så kommer de med all säkerhet vilja att du överlever denna kris i ditt liv. Du måste be dina föräldrar ta undan hagelbössan så att du försvårar för dig själv om du igen skulle få en impuls att ta ditt liv. Du måste faktiskt göra allt du kan för att skydda dig själv mot din egen aggressivitet och impulser att ta ditt liv. För att ta sitt liv är ofta en mycket aggressiv handling riktad mot sig själv även om ilskan från början var riktad mot någon annan.  Förstår du fullt ut varför du vill ta ditt liv? Varför kan du inte acceptera hennes ”nej”, sörja din förlust och gå vidare i livet? Vill du straffa någon genom att ta ditt liv? Vem i så fall – dig själv eller henne eller båda? Det finns många frågor som jag tror du behöver hjälp med att reda ut för satt må bättre. Men jag tror också att det kan vara lättare att känna sin ledsenhet och sorg om det finns någon som lyssnar och är med. Därför vill jag verkligen uppmana dig att berätta för dina föräldrar så att de kan hjälpa dig skydda dig själv och så att du/ni kan söka hjälp akut på BUP där du bor. Som du så bra beskriver mår du så här dåligt pga av denna obesvarade kärleksrelation och jag tror att du kan få bra hjälp att komma ur detta, må bra igen och gå vidare i livet. Om det känns för svårt att först berätta för dina föräldrar kanske du kan be din skolkurator hjälpa dig?
Eftersom du gjort flera självmordsförsök måste du nu vara lite försiktig och inte låta din aggressivitet ta över i en destruktiv handling. Se till att du inte kan komma åt hagelgeväret. Försök avleda tankar på att ta ditt liv. Försök hindra dem genom att göra något annat. Är du arg kan du slå på något utan att varken skada dig själv eller någon annan. Ilska är en känsla och som du säkert märkt så kommer det och går känslor hela tiden. Om du vill prata med någon när du mår dåligt och kanske dina självmordstankar kommer tillbaka då kan du ringa anonymt till Självmordslinjen tel. 90101, du kan också chatta med dem.
Så slutligen. Jag hoppas verkligen att du med hjälp av dina vänner och vårt svar kan börja skydda dig själv och också söka hjälp i första hand BUP.