Orkar inte låtsas vara glad varje dag
hej! jag har varit deprimerad i 3 år snart. Jag blir retad för att jag är ledsen hela tiden, och för att jag inte orkar gå till skolan!
Jag har försökt tagit mitt liv 4 gånger men har misslyckats.. Jag röker och dricker och skär mig för att dempa smärtan. Jag orkar inte lotsas att vara glad varje dag. Jag vill verkligen inte leva mer :( vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Du har det verkligen jättetufft och du vet nu inte vad du ska göra! Så bra att du i det läget skriver hit till BUP.se.
Du berättar om att du dricker, röker och skär dig för att dämpa smärtan. Jag förstår att det måste vara en mycket svår smärta när du använder så kraftfulla medel för att dämpa den. Tyvärr är det också väldigt destruktiva medel framför allt när du är så ung. Jag önskar verkligen att du kan få hjälp med att slippa smärtan så att du inte behöver döva dig på sådana sätt!
Jag har träffat flera unga människor som upplevt livet på ungefär lika sätt som du gör och som haft svårt att då se någon mening med att leva. Efter att de fått hjälp med det som finns bakom nedstämdheten och smärtan, så har de ändå kunnat uppleva livet på ett helt annat sätt än tidigare. Du skriver inget om dina föräldrar,vet de om hur dåligt du mår? Om inte, är det då möjligt att berätta det för dem? Jag kan se annat än att du behöver dem för att skydda dig om du återigen kommer dit att du vill ta ditt liv. I det läget kan du tillsammans med föräldrar alltid söka akut på BUP. Du kan också ringa Självmordslinjen för att få stöd, du kan också chatta med dem om det känns lättare.
Jag tycker det är viktigt att du inte blir för ensam med din nedstämdhet och smärta utan kan få stöd och hjälp utifrån. Det är mycket ansträngande att försöka vara glad varje dag, såsom du gör, när du egentligen känner dig olycklig. Då är det bättre att du får prata om de ledsna känslorna! När du får hjälp genom samtal så kan du också få stöd i hur de ska kunna hantera smärta utan att skära dig, röka eller dricka. När du skär dig får du en tillfällig lindring men på sikt kommer du dessvärre må dåligt av ärren du får av självskadandet.
Jag tycker att du med en gång ska söka hjälp hos skolkuratorn på din skola och berätta för hen vad som gör livet så tufft för dig. Hen kan sedan hjälpa dig vidare till andra ställen om hon tror att du kan få bättre hjälp där. Du kan också få hjälp på nätet genom att chatta med Tjejzonen.
Hoppas du snart får den hjälp du så väl behöver, den är du värd!!
Varmt lycka till!