Kan man gå familjeterapi på BUP?
Hejsan! På bup kan man gå familjeterapi?
Jag och mina föräldrar bråkar ganska mycket. Det handlar oftast om att dom tycker att jag är lat eller att jag tjatar för mycket vilket jag tycker inte att jag är/gör. Det är oftast dom två som går emot mig och säger att det är jag som gjort fel.
När dom tycker att jag är lat så tycker inte jag det för jag har väldigt svårt att liksom kliva upp och bara göra nånting och så brukar det bli att jag hittat nått annat som distraherar mig från saken jag skulle göra.
När dom tycker att jag tjatar för mycket så är det för att jag ställer frågor eller bara vill prata med dom. Min mamma brukar säga att jag inte pratar med henne men när jag väll pratar med henna så blir hon bara sur på mig.
När det blir sådär blir det oftast stora bråk och alla skriker på alla. Men jag är nog värst för jag kan inte kontrollera min ilska och jag blir bara så arg. Jag sparkar, slår, river, skriker och gråter utan att kunna kontrollera det. Då blir det ju att jag slår mina föräldrar (fast jag egentligen inte vill men jag kan ju inte kontrollera mig själv) och då slår dom tillbaka på mig med 'flit'.
Men efteråt när allt har lugnat ner sig så beter dom sig som om igenting har hänt och det tycker jag är dåligt för jag vill ju lösa problemet men det vill dom tydligen inte.
Jag vill att hela min familj ska lösa dethär tillsammans men det går inte på egen hand så jag tror att vi måste gå på familjeterapi eller nått liknande och lösa dom här problemen.
Kam man göra det hos bup? Och hur berättar jag för mina föräldrar att jag vill göra det för jag och mina föräldrar mår ju inte bra av att ha det såhär.
Snälla hjälp
Familjeproblem

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Precis som du beskriver är många problem hela familjens problem och kan lösas genom att hela familjen får hjälp att bryta dåliga sätt att tex hantera konflikter. Du undrar hur du ska ta upp det med dina föräldrar. Det finns naturligtvis många sätt. Ett sätt kan vara att försöka få med sig en förälder först - den som du tror lättast håller med dig om att det är ett gemensamt problem och inte bara ditt. Om du lyckas med detta har du en allierad och chanserna blir större att du kommer att lyckas.
Nu arbetar BUP inte i första hand med familjekonflikter utan i första hand med barn/ungdomar som har någon typ av psykiska problem. Familjeterapi är då en metod bland flera som kan användas för att hjälpa barnet/ungdomen ifråga. Om du och dina föräldrar skulle söka hjälp på BUP för att du inte kan kontrollera din ilska och slår dina föräldrar då skulle familjeterapi mycket väl vara ett sätt att kunna hjälpa dig men också hela familjen. Man skulle kunna prata om vad som utlöser bråken och hur du och dina föräldrar ska göra för att du inte ska tappa kontrollen. Dina föräldrar skulle nog också få lära sig hantera sin egen aggressivitet. Att slå tillbaka är förbjudet och dina föräldrar behöver antagligen också lära sig andra bättre sätt att hantera sina egna sätt att hantera era konflikter. Så din tanke om familjeterapi tycker jag låter väldigt bra men inträdesbiljetten till BUP kommer troligen att vara dina egna problem med kontroll av ilska. En annan väg mot familjeterapi skulle kunna vara att ta kontakt med kommunens familjerådgivning. De träffar både föräldrar och hela familjer för alla möjliga problem som föräldrar och familjer kan ha.
Jag tycker du låter mogen och ansvarsfull och jag hoppas att dina föräldrar också förstår att du verkligen försöker komma med en bra möjlighet för att ni alla ska må bättre. Om du behöver någon utanförstående själv att prata med kanske du kan gå till skolkuratorn eller anonymt chatta på Tjejzonen. Det brukar vara bra att kunna diskutera och få andras synpunkter när man har egna problem. Lycka till!