Vad ska jag göra åt mobbningen?
Hej!! Jag har de jobbigt i skolan får jag kommentar som "Dö hora hoppa framför tåget" jag har börjat skada mig själv jag hoppar från saker för allt ska få ett slut vad ska jag göra??
ella

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss. När man blir mobbad, är det i sig något som påverkar en på det sätt som du beskriver och gör att man kan känna att man inte orkar med livet.
Skolan är skyldig att förhindra mobbing och jag tycker du ska prata med någon lärare, skolsköterskan eller skolkuratorn om hur du har det. Det är deras ansvar att se till att du inte behöver utsättas för det i skolan.
Andra ungdomar som varit utsatta för att bli mobbade har berättat att det är jättesvårt att prata med någon, för att de har skämts och trott att det är något fel på dem (även fast man vet att vem som helst kan bli utsatt för mobbning).
Det är aldrig så att det är den som mobbas som är skuld till mobbingen. De som utför mobbingen har hela ansvaret för att de mobbar!
Och vänta inte - tyvärr brukar det inte försvinna av sig självt. Du ska få stöd och hjälp i skolan direkt, så att mobbningen upphör.
Att skada sig själv, som du gör nu, brukar bara bli lindring för stunden men det är ingen lösning. Det är bättre att dela ledsenheten med någon.
Du skriver ingenting om dina föräldrar och hur du har det hemma.
Har du berättat något om hur du har det för dem? Skulle de förstå och kunna stötta dig? Om det är möjligt att prata med dem så tänker jag att det är bra för det ger dem en chans att kunna hjälpa dig.
Du kan också få stöd och hjälp på nätet genom att chatta eller ringa till BRIS.
Det är många som blir utsatta på samma sätt som du och det är svårt att uthärda. Men jag vet också att livet så småningom kan bli mycket bättre om man vågar ta hjälp av andra och inte bär allt ensam.
Tänk på att det finns hjälp att få och att du är värd det!