För några månader sen dog min pappa
För några månader sen dog min pappa, efter det  har det varit väldigt svårt för alla 3,mig, min mamma och min storebror, min bror bryr sig knappt om mig och ibland kallar mamma mig ful, fet, lat, och mer medan ibland är hon jätte snäll, hon vill dock inte att jag ska prata med någon om hur jag har det hemma efter som då kommer jag och min bror hamna hos foster familjer och hon på psycket, jag antar att jag skulle kunna ha en depression men o man ska göra en utredning måste man ha väl ha målsmans tillstånd? jag vill inte längre gå till skolan eftersom jag inte har några vänner där men jag kan inte vara sjuk varje vecka, jag vet inte vad jag ska göra, har självmordstankar varje dag, orkar inte leva längre
Ida

BUP svarar:
Hej!
Det låter som att ni går igenom en svår tid hela familjen efter att din pappa dog. Sorg kan göra många saker med oss, och vi kan reagera olika från person till person. Att din mamma behandlar dig på ett kränkande sätt är emellertid inte okej.
Jag ser det du skriver om som två delar.
Den ena handlar om din sorg efter din pappas bortgång.
Den andra om hur ni har det i familjen.
Båda delarna påverkar varandra, men jag tror att det är viktigt att du får stöd i båda. Jag ska förklara lite mer om hur jag tänker.
Du är inne på att du behöver prata med någon om hur du mår och har det. Det håller jag med dig om! Saken försvåras emellertid av att din mamma skrämmer dig med vad som kan hända om du pratar med någon utomstående.
Jag vill vara tydlig och säga att sådan rädsla inte ska få styra. Du beskriver allvarliga symtom som självmordstankar och du vill inte gå till skolan. Du behöver få stöd ifrån någon utomstående för hur du mår.
Ni går igenom sorg i familjen, något som din mamma har svårt att vara stöttande i. Det du skriver om är saker som skola, socialtjänst och BUP är vana att hjälpa till med - och ska hjälpa till med. Att bli placerad i familjehem är inte en vanlig åtgärd och det finns många andra typer av hjälp och stöd.
Bara att prata om hur man har det kan hjälpa. Det är viktigt att inte vara ensam i hur jobbigt det känns just nu. Kanske går det att prata med din mamma om ditt behov av hjälp för hur du mår.
Kanske är det helt enkelt bäst att du försöker ta hjälp på egen hand, för att det inte ska gå för lång tid. Om du vill prata mer med någon om hur du ska få hjälp, så tycker jag att du ska ta kontakt med Bris.
Till Bris kan man vända sig anonymt och prata eller chatta med en kurator som är kunnig i många frågor som rör barn och unga. Där kan du få mer stöd i hur du ska ta nästa steg. Gör det så snart som möjligt.
Om du redan nu känner att du är redo att prata med någon utomstående ansikte mot ansikte för att få hjälp, så ta kontakt med skolkuratorn på din skola och berätta om hur du mår. En skolkurator brukar kunna erbjuda några samtal och är bra på att veta vart man kan få fortsatt hjälp och stötta i det.
Det är inte okej att din mamma försöker hindra dig från att ta stöd utifrån, när du mår dåligt. Du är i en svår situation och då är det extra viktigt att inte tro att allt ska klaras på egen hand. Fortsätt ta hjälp!