Har gått genom mycket skit
Hej, jag mår verkligen jätte dåligt.  Jag vill dö. Jag trivs inte alls i skolan, har knappt några vänner kvar och har gått igenom mycket skit senaste tiden. Jag har skärt mig och har självmordstankar. Jag börjar tro att jag är deprimerad. Snälla hjälp mig
M

BUP svarar:
Hej!
Det låter verkligen mycket oroväckande. Du skriver rätt så kortfattat men det framgår mycket tydligt att det har hänt saker i ditt liv som var svåra och det är fortfarande en hel del som inte funkar alls, till exempel skolan, kompisrelationer som du själv nämner.
Ja, det är inte alls förvånande att allt som inte fungerar i ditt liv gör dig ledsen och nedstämd, eventuellt till och med deprimerad. Det kan inte jag bedöma brevledes, en sådan diagnostisk bedömning förutsätter ett personligt möte och att man går genom frågor och fakta i ditt liv.
Det jag däremot kan bedöma är att du för närvarande har valt fel sätt att hantera dina problem. Jag vet inte vad det är som gör att du inte trivs i skolan, men du inser säkert själv att det inte löser sig genom att du skadar dig själv. Och lösningar för problem i livet finns i livet och inte i döden.
Jag vet att tankar på att "slippa allt och dö" kan komma nästan automatiskt när livet känns reellt jobbigt, när motgångar och besvikelser hopar sig. Men hjälp finns att få även om det kräver att du aktivt söker den.
Min första tanke är att du måste nog få möjlighet att tala med någon om det som hänt dig och som du kallar för "mycket skit". Jag kan inte spekulera i vad det handlar om men jag vet att när en ungdom uttrycker sig på det sättet så finns det anledning till det. Då har det varit svåra och allvarliga saker du har varit med om.
Sådant får inte viftas bort utan tvärtom! Och då är min fråga: vet dina föräldrar om hur dåligt du mår? Lägger de märke till det? Har du tillräckligt förtroende för dem eller någon annan i familjen, eller i släkten och som du skulle kunna få stöttning av? Jag menar inte att det skulle lösa dina problem, men det underlättar om du kan luta dig mot någon i din närhet när du har det så jobbigt.
Min nästa tanke är att du helst med stöd och aktiv hjälp av dina föräldrar kan ringa till den BUP- mottagning du geografiskt tillhör. I din ålder finns det en chans att du får en första tid efter att du själv ringer dit.
Om du eller den som ringer berättar bara så kortfattat som du gör det i ditt mejl till oss kan det räcka (även om de kan ställa några andra frågor till).
En annan möjlighet är att du helt på egen hand kontaktar ungdomsmottagningen i din hemkommun. Naturligtvis kan du också som ett första steg söka upp skolkuratorn och skolsköterskan. Jag bifogar här också en lista på nätkontakter om det underlättar för dig.
Jag vill mest betona: Sök hjälp under alla omständigheter.
Du ska inte behöva känna dig ensam med allt som tynger dig. Utvägar ur svåra perioder i livet finns här i livet, det vill jag upprepa.
Du ska också veta att om dina självmordstankar blir alltför påträngande kan du akut vända dig till BUP på dagtid eller till BUP- kliniken på kvälls och nattetid.
Backa inte nu inför att söka hjälp! Du är inte ensam om att ha en kämpig tid och med rätt stöd och behandling är det fullt möjligt att lämna denna svåra tid bakom dig.