Social fobi eller blyghet?
Hej, jag går rätt på saken.
Jag tror att jag har social fobi, men jag är inte säker. Den senaste veckan har jag låtsas vara sjuk för jag klarar inte av att gå på skolan, jag får sån ångest. Folk tror att jag bara är lat men det är inte. Jag går på en sport en gång per vecka och jag vågar inte heller gå dit, det känns som att alla tittar på mig och dömer. De gånger jag går till sporten brukar jag låsa mig i toan och gråta och skaka.
Jag vågar inte räcka upp handen eller fråga frågor i klassrummet, jag vågar inte uttrycka mina åsikteräven fast jag verkligen vill det. Jag vågar inte göra presentationer inför klassen, inte ens om det bara är för tre personer. Vid de situationerna blir jag alltid svettig och hjärtat slår fort, jag får kalla rysningar genom kroppen och blir gråtfärdig. Ibland mår jag illa också.
Jag oroar mig ständigt över vad folk tycker och tänker om mig, det gör att jag inte längre kan njuta av saker som jag en gång gillade.
Jag vill berätta för mina föräldrar om min ångest, men såklart ska min ångest stoppa mig från att göra det.
Hur ska jag våga prata med mina föräldrar? Hur ska jag veta säkert om jag har social fobi eller om jag bara är blyg? För jag har varit blyg sen jag var liten men det har inte varit så här extremt. Borde jag gå till skolkuratorn och prata, eller en psykolog? För om man ska till en psykolog måste föräldrarna veta om det, eller?
Oj, det här blev långt. Men jag är tacksam för svar.
Ros

BUP svarar:
Hej!
Det du beskriver visar för mig att du har rätt så stora svårigheter för att kunna vara i skolan, att kunna delta i vanliga aktiviteter för ungdomar och du tänker på hur andra bedömer dig. Du funderar på om du kan ha social fobi eller du är "bara blyg". Men denna fråga är faktiskt mindre viktig.
Det viktigaste är att du måste ta itu med dina hämningar, rädslor och ångest - vad de än kallas för. Du behöver hjälp för allt detta och helst snarast så att du inte missar för mycket i skolarbetet, men inte heller den glädjen du tidigare kunde uppleva i olika aktiviteter.
Jag förstår utifrån ditt problem att det inte är helt enkelt för dig att ens tala med dina föräldrar. Fast det måste du nog göra.
Jag tycker nämligen att ni ska kontakta BUP. I det material jag bifogar här kommer du att kunna läsa lite mer om behandling av olika sorters fobier och där framgår det att föräldrarna måste ta sin del i att träna bort barnets rädslor. Oavsett om de kallas för fobi eller extrem blyghet eller just svårhanterliga skrämmande tankar.
Jag tycker du ska visa ditt mejl och mitt svar för dina föräldrar. Det kan underlätta för dig att förklara vad det handlar om.
Du skriver så bra, så tydligt formulerat, att det genast blir helt uppenbart för dina föräldrar att du snarast behöver få hjälp.
Låt det inte gå för långt, det blir svårare om du förhalar det.! Du ska bli av med de här svårigheterna och det finns effektiva metoder för att nå dit.