Börjar ge upp
Hej,
jag har under senaste åren i skolan tappat mer och mer kontakt med mina vänner och nu går jag nästan runt själv i skolan som om jag är osynlig. Mina "vänner" kommer bara till mig när dem har tråkigt eller bara är ensamma.
Jag har försökt att hänga med kompisarna men det blir alltid att jag blir utfryst, jag förstår inte vad jag gör för fel. Jag känner mig som ett verktyg som bara får komma fram när någon av deras relationer har gått sönder.
Jag blir tröttare har fått svårare att koncentrera mig i skolan(har ändå väldigt bra betyg). Jag orkar inte göra så mycket och jag skrattar nästan aldrig. Har på senaste tid börjat sagt till mina föräldrar att jag känner mig sjuk så jag får vara hemma från skolan för att det är så jobbigt och det kan ju ge dåliga konsekvenser och sänka mitt betyg(jag är väldigt målinriktad och vet redan vilket gymnasium jag ska välja).
På fritiden är jag aldrig med någon då går jag hem och är med familjen som jag inte känner att jag kan prata ut med eller går upp på mitt rum & tittar på serier.  Det är min vardag och så ser nästan varje dag ut 365 dagar om året, jag går på ridning ca 3 dagar i veckan och det är bara de stunderna i stallet jag inte sitter och tänker negativa tankar hela tiden.
Har 2 djur delvis dom som har hållit mig i liv när jag har haft det som svårast.
I övrigt har jag världens bästa föräldrar som stöttar mig jätte mycket men jag är väldigt blyg så jag vågar inte prata med dem.
Jag tror jag har haft ätstörningar i hela årskurs 6-7 men nu i 8:an börjar det försvinna, då jag har haft 0% matlust och de kan vara att jag hoppar över alla måltider i en hel vecka förutom  middagen med resten av familjen (vi måste äta tillsammans). och den lila maten jag åt fick jag verkligen tvinga i mig. Har även inte pratat om detta med mina föräldrar för det känns jobbigt. Men det sköna är att detta problem börjar lätta.
jag känner mig även sjukt osäker på att skicka denna fråga eller vad man ska kalla det satt säkert 60-90 minuter och övervägde det. men jag känner att jag börjar ge upp.Så om ni har något tips skulle det göra min dag.
Marry

BUP svarar:
Hej Marry,
Så bra att dina funderingar ledde till att du skrev hit, jag håller med om att du behöver ta tag i din situation. Jag tycker du verkar insiktsfull som kan beskriva dina svårigheter väldigt bra.
Känslan av att man kommer i andra hand bland vännerna trots att man försöker hänga med är jobbig, och bidrar till att man mår dåligt. Det blir lätt en ond cirkel. Kan du använda tiden i stallet till kontakt med kompisar? Det brukar kunna fungera bra när man har något gemensamt att prata om, och djur är ett jättebra tema att samlas kring.
Det som händer i skolan tynger dig förstås, men jättebra att du är målmedveten och har ambitioner. Det är viktigt att du faktiskt är i skolan. Dels hjälper alla aktiviteter mot nedstämdhet, dels hjälper det dig att hänga med i undervisningen särskilt just nu när du har svårt med koncentrationen. Och om du inte vore där så skulle du inte träffa klasskompisarna överhuvudtaget. För att kunna ha bra kontakt med andra så behöver du visa aktivt intresse för dom och vad dom gör.
Också dina ätsvårigheter tror jag kan vara en del av din nedstämdhet, det brukar försämra matlusten rejält. Har dina föräldrar inte märkt något? Du uppskattar dina föräldrar och känner att dom stöttar dig. Tror du inte att dom anar att du inte mår bra som stannar hemma från skolan för att du är sjuk? Och oroar sig? Ibland är föräldrar så försiktiga med att ”lägga sig i” så dom håller inne med frågor även om dom är oroliga. Jag tycker absolut du ska ge dom en chans och ta initiativet att berätta. Om det känns för svårt så kan du i stället skriva om hur du känner dig, det blir tydligt då. Du skulle kunna använda det här brevet du skrivit till oss. Men kanske behöver du också någon professionell att prata med. Skolans kurator är en möjlighet, ungdomsmottagningen där du bor en annan. Där kan du ha en egen kontakt utan dina föräldrar. Till oss på BUP är du förstås också välkommen, men vi vill att föräldrarna till en början är med och sedan är medvetna om kontakten.
Du kan börja med att prova Snorkel för att få tips om hur du kan hantera din nedstämdhet eller Tjejzonen för att chatta eller prata.
Fortsätt och Lycka till!