Har depression och funderar på orsaken
Hej! i hela mitt liv har jag trivts bäst i "kill" kläder tyckt om när folk tar fel och tror jag är kille varit irriterad och nästan hatat när folk sagt lilla gumman eller att dom vill att jag ska ha klänning (vilket jag typ aldrig har) ingen vet detta bara jag... Jag är nu 17 år och börgar fundera mer och mer på dethär. Jag har en pojkvän som är världens finaste och jag älskar honom så mycket men är rädd för va han skulle säga om han fick veta så vågar inte ens berätta för honnom. Jag har en deprition och funderar på om det kan va orsaken, jag har precis börgat på kbt men vågar inte säga nått till hon jag går till heller.
Förra året provade jag att binda upp mina bröst, det kändes bra när dom inte syntes fast jag vågade bara gå så i mitt rum och inte någon annanstans. Jag kom även på att jag vill bli kallad Sam men jag gillar mitt namn jag har nu med men Sam känns skönare. Jag har mer "tjejiga" kläder ibland och trivs okej i vissa men det är mäst för att ingen ska misstänka nått.
Ibland intalar jag bara mig själv att det inte är nått och att allt bara blir krångligt om någon får veta...
Jag vet inte hur länge till jag orkar hålla det inom mig. Snälla hjälp mig! Vad ska jag göra??
Sam

BUP svarar:
Hej Sam!
När jag läser ditt brev ser jag två spår att följa. Det ena är att du har funderingar kring din könsidentitet och alla frågor som det kan väcka (vem du är, hur din kärleksrelation kan komma att påverkas av detta med mera). Det andra är hur dessa funderingar hänger ihop med den depression du behandlas för. Utifrån det du skriver så tror jag att det är viktigt att du tar upp hur du tänker och känner med den behandlare du träffar. Det finns många faktorer som kan påverka hur man mår och dessa är viktiga att behandlaren känner till. Tillsammans kan ni prata om hur dina könsidentitetsfunderingar, om vi kan kalla dem så, kan hänga samman med hur du mår.
Tillsammans med din behandlare kan du förhoppningsvis även prata om och hur du kan få mer stöd. Kanske vill du prata mer om identitet och kön, kanske går det att göra inom ramarna för den behandling du påbörjat kanske kan du göra det på annat sätt. På en ungdomsmottagning är de vana vid att prata kring frågor som rör identitet.
Ibland kan det kännas som att man är ensam i hela världen om något, då kan det kännas skönt att ta del av hur andra känt och tänkt i liknande situationer. Det kan göra att man kommer vidare i sitt eget tänk, kanske blir tryggare och förstår mer. Det kan man göra genom samtal med en professionell eller så kan man fundera vidare på egen hand eller genom att prata med vänner eller via nätforum. Ett sätt kan vara att gå till ett bibliotek och fråga om de kan tipsa om någon skönlitterär bok eller faktabok som berör ämnet.
Att fundera över huruvida man är tjej/kille/annat är inte ovanligt. Det behöver inte sammankopplas med dåligt mående, samtidigt mår många med liknande funderingar inte bra. Det kan kännas utsatt att vara utanför normen, kanske oroar man sig för vad andra ska tycka och tänka eller så känns det ensamt att vara den enda som vet. Vi lever i en tid när det är okej att vara på många olika sätt, där det finns sammanhang som kan kännas trygga. Att fundera över vem man är kan kännas krisartat, men behöver samtidigt inte vara det. Du är du oavsett och bara för att det känns svårt just nu betyder inte att det alltid kommer kännas så. Samla mod och ta nästa steg!