Pappa är konstig
Hej , jag vet inte riktigt var jag ska börja . Mitt liv är så jobbigt ibland önskar jag att jag inte levde längre . Pappa är ...konstig om mam drar ut en stol för högljutt skriker han på dig han brukar ofta säga att han hatar mig , att han önskar att han aldrig hade fått mig , att jag är dum , jobbig , en dålig person . ibland blir han så sur att han inte pratar med mig på flera veckor . Jag har växt upp med en sån pappa så jag vet inget annat men mamma brukar ofta säga att andra pappor inte är som han . Det mästa från när jag var liten har jag glömt men mamma säger att han en gång slog mig för att jag grät när jag var fyra . Han bryr sig inte om mig , inte på riktigt i alla  fall . När min storebror och jag var små var bi bästa kompisar men när pappa började kalla oss för saker förändrades han , jag känner honom inte längre . Allt dethar låter så dåligt men det är mitt liv , jag vet inget annat men jag önskar attt pappa var snäll hela tiden . Ibland när pappa blev riktigt arg kunde han ställa ut dig i mörkret mitt i natten i minus 10 grader och låsa dörren eller så spolade han dig under iskallt vatten . Det finns så många saker som han har gjort så att det inte ens går att skriva allt . Allt känns tomt , helt ärligt så låter jag mig inte känna längre . Jag orkar inte mera , hela min familj är störd deg går inte atg orata med nån .

BUP svarar:
Hej!
Bra att du skriver till oss. Din mamma har nog rätt i att din pappa inte är som många andra pappor. När jag läser om hur du har det hemma så tänker jag att ni behöver hjälp, för det är inte bra för varken dig eller din storebror att bli behandlade så illa. Och heller inte bra för din pappa att få bära sig åt som han gör utan att det går att stoppa honom. Det du beskriver är misshandel och förnedring och det är inte konstigt om du känner dig tom och inte vågar känna efter vad du känner.
Som jag förstår det så kan din mamma stödja dig och bekräfta att din pappa inte gör rätt. Men hon förmår inte skydda dig och din bror. Kanske är hon också rädd för pappa och vågar inte sätta sig emot honom? Jag kan tänka mig att hon också är utsatt för hans humör?
Jag vet inte om någon annan vet om hur ni har det, ibland finns det mor eller farföräldrar eller vänner till familjen som man känner förtroende för och då kan de vara till hjälp. Men, ibland kan det också vara så att släkt och vänner till familjen inte riktigt kan tro att det är så illa som det är och då är det bättre att vända sig till någon helt utomstående.
Mitt råd är att du vänder dig till BRIS. Dit kan du ringa utan att behöva säga vem du är. Om du berättar precis hur du har det, kan de ge dig råd om vad du kan göra. Du kan prata i telefon med kuratorer som arbetar där. Det finns också möjligheter att chatta. Det här kan du inte klara själv utan du behöver hjälp av vuxna. Du kan också vända dig direkt till skolkuratorn i din skola. Huvudsaken är att någon utanför familjen får veta så att du kan få hjälp. Så gå till skolkuratorn eller ring BRIS så snart du kan, jag tänker att du verkligen förtjänar att få det bättre hemma.