Psykolog eller psykiater - vad är skillnaden?
Hej, ibland vet jag inte hur jag mår har perioder där jag känner att mitt liv är okej och andra perioder där jag bara går runt med tankar om att ta livet av mig och ibland kan de gå upp o ner ibland så mår ja bra i några veckor sen mår jag piss igen men nu har jag mått bra i ett halvår då jag bor på ett HVB hem som jag trivs på men snart ska ja få flytta hem igen de får jag ångest över det för vet att det bara kommer bli koas. Är rädd att jag inte kan förbli drogfri när ja har flyttat och då kommer jag bara må ännu mer piss och så måste jag gå om 9:an för har missat 7 och 8:an och jag känner bara att jag kommer inte klara av det, har försökt att gå i en skola här nära men det funkar inte inte ens med special anpassat schema. När jag blir stressad så blir min sömn ännu sämre och blir deprimerad. Jag har också hallucinationer det är mest att det är folk i mitt rum o huset och att jag vet asså 100% att folk runt omkring mig har skickat folk för att döda mig för jag såg en kille spionera utanför huset när ja va ute o rökte och när ja kommer hem från skolan så är mina saker inte på samma ställen som för. Iallafall jag har jätte svårt och tänka klart för jag sover för dåligt och min hjärna går på hög varv 24/7. Jag pratade med företagets psykolog och hn skulle skicka mig till en psykiatriker pga hallucinationerna men vad är skillnad på en psykiatriker och en psykolog? Låter som samma sak i mina öron. Jag misstänker att jag har en psykos för fick min första när ja va 12 och efter det har den riktigt aldrig släppt eller så kan det vara för att jag har varit aktiv under psykosen och efter den vet inte. Förlåt att det blev en lång text hoppas du som svarar på den förstår vad jag skrev :)
J

BUP svarar:
Hej J!
Tack för din fina beskrivning av dina problem. Du har verkligen en god förmåga att uttrycka dig så att man väl förstår hur mycket du behöver ta itu med.
Låt mig först svara på din fråga som också står i rubriken. Jag tror att det är många människor som inte riktigt vet skillnaden och det hänger också ihop med varför man anser att du ska träffa en psykiater.
Rent utbildningsmässigt är en psykiater alltid en läkare som har specialiserat sig på psykiska sjukdomar (så som andra väljer att specialisera sig på öron-näsa-hals eller kirurgi eller något annat). En praktisk omständighet är att det bara är läkarna som får skriva ut medicin. Om man alltså behöver medicinering för mer komplicerade psykiska besvär måste man träffa en läkare/psykiater.
En psykolog har en annan typ av utbildning som inte omfattar det medicinska området i sin helhet och en psykolog får inte heller skriva ut medicin. Däremot kan man få samtal hos båda och man i princip kan gå i olika former av terapi hos båda yrkeskategorierna. I princip säger jag, för det kan variera delvis hur man delar upp arbetsuppgifterna på olika mottagningar och vilken eventuell vidareutbildning psykologen alternativt psykiatern har. Men den viktigaste avgörande skillnaden ligger i de två olika utbildningarna med dess praktiska konsekvenser för medicinering.
Men nu ska vi gå till din person. Det är otroligt bra att du i alla fall har perioder när du upplever att ditt liv är okej, Att ditt stämningsläge varierar är inte konstigt i sig, så är det för oss alla. Vi är inte robotar, maskinerier, livet pulserar alltid lite upp och ner, fram och tillbaka. Men är det alltför stora svängningar så blir det naturligtvis svårt och man kan behöva hjälp. Utifrån vad du skriver uppfattar jag inte så att problemet ligger där. Snarare verkar det så att du har redan gjort en lång och mödosam resa, du har kommit en bra bit på vägen. Tack vare dina framsteg och förbättringar står du nu inför en stor förändring som skrämmer dig.
Jag tror på dig när du skriver att du är rädd för ett återfall i missbruk när du lämnar den trygga miljön på HVB hem där du trivs. Jag tror också att det är inte det enklaste att hitta rätt anpassat skolschema för dig. Man måste nog prova olika lösningar tills man hittar det som blir rätt för dig. Sedan tycker jag som du att dina misstankar om att någon vill döda dig, dina hallucinationer och sömnsvårigheter kräver att du även i fortsättningen ska få hjälp, stöttning, samtal och möjligen också medicin. Det låter alldeles utmärkt att din psykolog kommer att se till att du träffar en psykiater som i diskussion med dig kan hjälpa dig vidare på vägen. Om du får en psykos-diagnos eller inte kan jag inte avgöra. Men tänk på att du nu inte lämnas vind för våg. Det kommer att finnas professionella runtomkring dig som följer upp hur du sover, hur du mår, hur du hanterar stressen från skolan. Det brukar ske i samarbete med skolan vården och hemmet.
Jag önskar att du ska kunna tro på dig själv och att du även i fortsättningen kommer att få tillräcklig stöttning och vård om du så behöver.