Är det möjligt att bli inlagd?
Hur lätt är det att bli inlagd på psyket? Är en fjorton, snart femtonårig flicka som varit djupt deprimerad med grov ångest sen år tillbaka. Känns som att ingen har tagit mig på allvar, folk säger att de bryr sig, men inte förens man är död bryr de sig..
(hur gör man för att bli inlagd?)
Har såna grova självmordstankar, möjligtvis någon liten självmordsplan också som isåfall kommer att ske på min födelsedag i början av maj, men problemet är att jag vill inte dö, jag vill inte heller leva. Jag orkar inte det här livet längre och ser döden som en bra lösning, men jag vill ge mig en chans till och försöka rätta till allting. Vill verkligen bli inlagd och få stanna iaf några dagar bara för att få andra tankar och kanske träffa nytt folk som är lite som en själv, ja du förstår. Och som sista fråga; är det omöjligt för mig att bli inlagd? Både behöver och vill det just nu.. Tack!
chokladg0dis

BUP svarar:
Hej!
Det är jätte-jätte tråkigt och beklagligt att du känner på det viset att ingen bryr sig om dig fast du är deprimerad och har svår ångest. Att du upplever att "folk bara säger att de bryr sig" men tar dig inte på allvar. Ännu mer bekymrad blir jag när jag läser att du har självmordstankar och planer. Hur det är möjligt att inte ta detta på största allvar är svårt att begripa. Men sedan skriver du lite andra saker också.
Du visar att du är beredd att kämpa vidare hur svårt du än har det just nu. Att du vill ge en chans till dig själv. Jag tycker att detta är det allra viktigaste. Men du verkar vara helt bestämd på att det är inläggning som kan vara den rätta hjälpen för dig. Och det är jag inte lika säker på. Jag vet att ungdomar kan uppfatta att man inte bryr sig om dem om man inte lägger in dem på en avdelning. Jag skulle säga att man gör det för att man bryr sig. Jag ska förklara hur jag tänker:
- Att bli inlagd betyder att man kommer längre bort från det vanliga livet fast det man behöver lära sig är att vara i det verkliga och vanliga livet och må bra där. Det gör man inte om man är "bortkopplad" från det. Bland annat därför försöker vi på BUP undvika eller ta bara den kortaste nödvändiga tiden som ungdomen tillbringar på slutenvård.
- Det finns många andra sätt att hjälpa en ungdom som mår så pass dåligt som du gör även utan att isolerar ungdomen från omvärlden. Du tror att det skulle var bra för dig att träffa andra ungdomar på en avdelning som också mår dåligt. Men vi vet att detta kan vara tvärtom. Visst finns det sådana psykiatriska tillstånd som inte kan avhjälpas på annat sätt än med inläggning under en period.  Men det allra bästa är att få hjälp genom samtal eventuellt i kombination med medicin och mycket stöd, struktur i vardagen. Och här finns det något som jag vill fråga dig även om du måste ge svaret till dig själv.
Har du nu en pågående kontant med BUP? Om inte måste ni börja där, kontakta BUP. Om du har en pågående kontakt, vet din behandlare om dina självmordstankar och planer? För att de ska kunna ge dig maximalt stöd och hjälp behöver behandlare/behandlarna veta hur det ligger till med dig; ju mer information de har desto större är möjligheten att de kan göra en rätt bedömning av vad du behöver.
Till sist vill jag också säga att man alltid kan ringa eller direkt gå till BUP:s akutmottagning om självmordstankarna tränger sig på oavsett om man har en bokad tid eller inte. Jag bifogar här också några tips på hjälp på nätet.
Glöm inte: ett tillfrisknande av depression och ångest kan ta en längre tid, det är en process. Det finns knappt någon quick fix, det uppnår man inte ens på sjukhus eller klinik. Ta fasta på din ambition som du skriver och det kommer en tid när du med stolthet tänker tillbaka på denna kämpiga period i dit liv med facit "jag har klarat det!"