Försöker verkligen koncentrera mig i skolan
Hej!
jag har under ca 3 månader mått väldigt dåligt men vet inte riktigt varför. Under hela december kunde jag knappt sova och gick ner ca 3/4kg eftersom jag mådde illa så fort jag såg eller åt mat. Jag hade även väldigt mycket problem med att sova och är trött hela tiden. Min aptit har blivit bättre men inte riktigt som innan men jag mår fortfarande jätte dåligt och har svårt att sova. Jag har även fått ännu svårare att koncentrera mig i skolan och igår gick min mormor bort efter flera års sjukdom. Jag försöker verkligen koncentrera mig i skolan men det går inte, det tar bara stopp. Jag kan skratta och vara glad i skolan men innerst inne mår jag jätte dåligt.
Jag har inte den kontakten med mina föräldrar att jag kan prata med dem om detta så jag undrar om man gå till er själv utan att de får reda på något?
17 årig tjej

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Bra att du tänker söka hjälp för att ta reda på varför du mått så dåligt och få den hjälp du behöver. Kanske har du varit orolig för din mormor under en längre tid? Eller kanske finns det andra orsaker till att du inte mår bra och sover så dåligt. Eftersom din mormor nyss gick bort är det inte konstigt att du har svårt att koncentrera dig i skolan. Om din mormor var en viktig person för dig kommer din sorg nog påverka ditt skolarbete en tid. Kanske kan det kännas bra att du berättar för lärare att du sörjer en anhörig så de bättre förstår att du inte kan vara lika effektiv i  skolarbetet som tidigare?
Eftersom du är 17 år kan du troligen ha kontakt med BUP utan att dina föräldrar behöver veta. Det är en bedömning BUP måste göra utifrån din ålder och de problem du vill ha hjälp med. Så ta kontakt med BUP och hör med dem. För de problem du beskriver kan du också söka hjälp på en ungdomsmottagning där du bor.
Var rädd om dig!