Får väldigt kraftiga humörssvängningar
Hej, jag är en tjej på 15 år som har mått dåligt sen September 2015.
Jag har märkt att jag har upplevt kraftiga humörsvängningar, när jag är ledsen är jag deprimerad och planerar hur jag ska dö och kan sova hur länge som helst men fortfarande trött , när jag är glad är jag hyper även om jag bara har fått 2-3 timmars sömn. Jag vet alltid om det beror på hormonerna eller inte, men att jag gråter till sömns varje natt och säger att det är någonting fel med mg själv, detta känns inte som hormoner. Jag har börjat göra dom sakerna som jag har lovat mig själv att aldrig göra bland annat röka och skolka.
Jag har ingen lust att leva längre, på skoldagarna sitter jag bara oftast själv inlåst i en toa och gråter, det har börjat bli jobbig att vara runt folk, särskilt när det är i skolan och alla rör sig och pratar hela tiden.
Jag behöver hjälp, vad betyder detta? Jag vill inte gå runt längre till och tänker på att det är någonting fel med mig själv.
J

BUP svarar:
Hej J!
Tack för ditt brev, där du berättar hur tufft ditt liv blivit med väldigt kraftfulla humörsvängningar. Jag tycker också, att det låter så oerhört sorgligt, att du oftast själv sitter inlåst på toan under skoldagarna och gråter. Du har det så kämpigt att du inte har lust att leva längre.
Jag kan tänka mig att det är oerhört svårt både för dig och omgivningen att hänga med i de här kraftiga humörsvängningarna och du har kanske också själv svårt att förstå vad som orsakar dem.
Jag håller helt med dig om att du behöver hjälp. Jag tycker alltid man ska söka hjälp då man går runt och tänker på att det är något med en själv som är fel. Jag undrar om dina föräldrar vet om hur du kämpigt du har det. Dina föräldrar bör i alla fall ha märkt att du ibland är väldigt ledsen och andra gånger helt upprymd. Har du kunnat prata med dem om att du behöver hjälp? Om det känns möjligt för dig att prata med dem, och om du inte redan gjort det, då tycker jag absolut att du ska försöka göra det med en gång. Om du vill, så kan du ju visa dem det här brevet hit till BUP, där du så jättebra beskrivit din situation. Du kan sedan be dem att de ringer och försöker få en tid för dig på närmaste BUP-mottagning.
Du kan också på egen hand söka stöd och hjälp hos skolkuratorn eller på Ungdomsmottagningen.
Hoppas du snart får hjälp! Var rädd om dig!