Mår bra men föräldrarna tycker tvärtom
hej!
Jag har blivit diagnosernad med social fobi. Har varit hos 3 olika psykologer och en psykiatriker. Har medecin för detta. Jag mår bra, är lycklig och ingenting är fel på mig. Men mina föräldrar tycker tvärt emot. Dom tror inte att jag kommer att klara mig i verkliga livet. Dom tycker att jag är invalid utan nån som helst kompetens till ett vanligt liv. Just nu tvingar dom mig att gå till en psykolog, detta gör mig bara olycklig. Själv tycker jag att dom borde gå till psykologer med tanke på hur dom behandlar mig och hur dom väljer att tala med mig. Dom gaddar ihop sig mot mig och får mig att känna mig extremt "unwanted".
Hur ska jag göra?
Tack
Victoria

BUP svarar:
Hej!
Det låter som att du hamnat i en knepig sits där du och dina föräldrar har olika bild av hur läget är. Den bästa, men förstås inte helt enkla, lösningen är att ni behöver prata om hur du upplever detta. Det låter på ditt mejl som att det finns något outtalat mellan dig och dina föräldrar. Du känner dig kritiserad och funderar över ifall du duger som du är i deras ögon. Det skulle ni behöva prata om.
För att ge goda förutsättningar för ett sådant samtal är det bra att tänka igenom när och hur ett sånt samtal kan ske.
Kanske är ett samtal med dina föräldrar något du kan förbereda tillsammans med den psykolog du träffar just nu? Berätta för denne - precis som du gjort i ditt mejl hit - om hur du upplever att du mår bra, men att dina föräldrar verkar vilja att du fortsätter att gå till psykolog av någon anledning.
Tillsammans kan ni vrida och vända på din upplevelse och kanske förstå lite mer av hur det blivit som det är. Något som kan vara en bra grund för ett samtal med dina föräldrar. Kanske kan ett sådant familjesamtal sedan ske tillsammans med psykologen, kanske har du något annat förslag om hur och när.
Många problem löser sig genom en kompromiss. En sån kan man komma överens om efter att båda sidor har fått uttrycka sin syn. Fundera både över hur du skulle kunna berätta om hur du mår och om hur du skulle vilja ha det.
Varför tycker du inte att psykologsamtalen känns givande just nu? Skulle de kunna vara mer givande om de hade ett annat fokus? Skulle du kunna tänka dig att gå mer sällan eller ska ni bestämma ett annat gånger som du går klart? Vad är målet med den psykologkontakt du har just nu?
Samtal om viktiga saker brukar kunna bli känsloladdade. Därför är det bra om man tänkt igenom på förhand ungefär vad man vill få sagt innan. Det är också bra om man kan ha lite exempel redo för att få föräldrarna att få en tydligare bild av hur man menar. Det brukar kunna minska på eventuella missförstånd. Om det är något som de säger som gör dig osäker, så kan du be dem att ge ett exempel. Målet är ju att ni ska få ökad förståelse för varandra, då behöver ni orka lyssna på varandra.
Målet är ju förhoppningsvis tydligt för både dig och dina föräldrar - att det ska bli bra för dig i slutändan!