Hur tar jag upp det på BUP?
Hej
Jag går på bup, har gjort det i ca två år av och till.
Just nu utreds jag för lite olika diagnoser.
Jag är sjukskriven från skolan pga självmordsplaner.
Jag äter antidepressiva och ångestdämpande mediciner.
Nu är det så att jag inte vill leva längre. Överhuvudtaget. Jag har en detaljerad självmordsplan.
Jag vet liksom inte vad jag ska göra eller vart jag ska ta vägen längre.
Jag ska till bup för stödsamtal om några dagar. Vet inte om jag ska berätta om mina planer eller ej.
Men om jag berättar, vad kan de göra då? Vägrar att få förlängd sjukskrivning och fler mediciner, det har hänt förut och inte hjälpt.
Jag har funderat en del på att bli inlagd. Mina föräldrar, som vet om hur självmordsbenägen jag är, säger bara att det inte är något att sträva efter. Men samtidigt vet inte de heller vad vi ska göra längre.
Jag undrar, rent allmänt, om anledningen jag beskrev ovan skulle kunna vara tillräcklig för att bli inlagd?
Även undrar jag om Ni har något tips på hur jag skulle kunna ta upp detta med min kontakt på bup ? Det känns otroligt patetiskt att ta upp detta på bup, eftersom de kanske inte tycker att jag behöver det tillräckligt mycket, att jag inte är "sjuk" nog, och för att de kanske tänker att jag bara överdriver och vill bli inlagd för uppmärksamhet..
Jag vill inte ha uppmärksamhet. Jag vill egentligen bara dö.
Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre.
Jag är rädd för mig själv, och jag känner att mitt mående bara förvärras och att självmordstankarna bara blir starkare.
Det här kanske inte Ni kan svara på, men jag kände att jag behövde vända mig någonstans som kunde ha svar på det jag undrar.
Jag vet inte vad jag ska göra längre, men jag hoppas att Ni kan besvara detta på något sätt.
Tack.
Ber om ursäkt för att detta blev så pass långt som det blev.
ingen

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Din fråga kring inläggning är viktig, men tyvärr mycket svår att svara på mer än i allmänna ordalag. Det är bra att du har funderingar och att du försöker få svar på dina frågor. Det låter som att du är inne i en mycket tuff period just nu, men att du har frågor och intresserar dig för hur du har det kan ge kraft och energi.
Det är viktigt att så mycket information som möjligt om hur du mår och har det kommer fram till den eller de behandlare du träffar, så att de kan göra en så hjälpsam bedömning som möjligt. Varför man blir inlagd eller inte beror på många olika faktorer. Inte bara hur dåligt man mår, utan också hur nätverket ser ut omkring en.
Att bli inlagd handlar om hur mycket skydd man behöver runt sig när man mår som sämst. Det finns olika sätt att hjälpa till med saker som behöver hända för att vända situationen när man mår som sämst. De saker man prövar behöver utvärderas löpande.
I ditt fall handlar det t ex om att prata om hur det fungerat med de mediciner du tar, hur du upplever att det är att vara sjukskriven från skolan. Hur mår du nu och hur ska planeringen se ut framåt? Vad skulle en inläggning kunna vara bra för och vilka är nackdelarna?
Du har erfarenhet av flerårig kontakt på BUP. Det är viktigt med sammanfattningar och avstämningar så att ni alla är införstådda med läget och hur stödet ska se ut.
Det är jätteviktigt att de du träffar på BUP får veta om dina självmordsplaner så att du får så bra hjälp som möjligt. Hur man mår är aldrig något som behöver ursäktas eller som ska förminskas. Berätta rakt upp och ner, precis som du gjort i ditt brev hit. Berätta om hur du mår, men även om din rädsla för vad som kommer att hända om du berättar.
Behandlaren kommer att lyssna, men kommer också ställa frågor. Ta hjälp av dina föräldrar som vet om läget, i att berätta. Tillsammans med behandlarna kan ni prata om vilken planering ni ska ha.
Då kan du också be behandlarna om att berätta lite mer om hur de tänker om hur du mår, vad de grundar sin bedömning på. Med syftet att du ska få känna dig delaktig i din vård och få förståelse för hur det ska kunna bli bättre. Det finns hopp, så ge inte upp!
I svåra stunder handlar det om att stå ut med hur långsam en förändringsprocess kan kännas. Det kan låta outhärdligt, men det är faktiskt så att svåra saker löser sig sällan enkelt. Men det betyder samtidigt inte att det alltid kommer att vara så här tufft.
Du är inne i en utredningsfas som kommer att ge uppslag till nya sätt att förstå och hjälpa till på. Just nu kan det vara viktigt att påminna sig om att även små steg leder närmare målet att kunna må bättre och ha en fungerande vardag.