Min kropp och hjärna samarbetar inte
Jag vet inte vad som hände men för någon timme sedan så började de kännas som att jag drömde och att jag fick än kännsla av att jag bara inte såg någon mening med livet eftersom att jag ändå ska dö. Min hjärna fick panik men det kändes som att min kropp inte hängde med eller att jag drömde eftersom att jag inte kände paniken i kroppen vilket jag alltid gör annars när jag får panik. Jag fick panik och satte mig upp i sängen och grät men jag kände inte ens min kropp. Det kändes som att den inte hänge med. Jag har haft sjölvmordstankar och självskade beteende förut men det har varit bra nu ett tag men nu helt från ingen stans så fick min hjärna den tanken att det ändå är enklare för mig om jag faktiskt dör för allt annat är så jävla jobbigt. Och när jag har haft självmordstankar förut så har min kropp hängt med och jag har oftast skadat mig självdå eller iallafall så hör jag känt mig levande. Men nu kändes det i min kropp som att den va död och jag kände inte ens mina andetag men min hjärna fick panik.
Jag har aldrig vart så rädd i hela mitt liv, det här pågick i ungefär 45 minuter innan det lugnade sig men nu känns det inte heller bra. Det känns fortfarande som att jag drömmer och som att min kropp inte känner någon smärt.
Svårt att förklara men jag blir rädd att det ska hända igen för jag har precis börjat hittat livsglädjen igen och inte skadat migsjälv på 3 månader. Vet inte vad jag ska göra om det händer igen för min kropp och min hjärna samarbetar inte och det känns som att min kropp kan göra vad som helst utan att min hjärta är med på det.
Vad ska jag göra
h

BUP svarar:
Hej!
Det verkar som att du har blivit ordentligt skrämd av en upplevelse som är vanligare än vad du tror. Nu vet jag inte riktigt (eftersom du själv är osäker på det) om du verkligen somnat och drömt eller du bara låg och svävade i något slags mellanläge mellan vakenhet och sömn.
Men i båda fallen kan det jag misstänker ha inträffat. Det är nämligen så att när man vaknar av en intensiv dröm eller av ett drömmande tillstånd kan kroppen upplevas liksom "borta", så mycket att man kan ibland inte ens röra på sig ett tag.
Det hänger ihop med att medan hjärnan i drömmen/drömmandet i alla högsta grad är aktiv är musklerna totalt avslappnade, liksom "bortkopplade". Dröm-sömnen kallades tidigare "paradox-sömn" just för att hjärnans aktvitet står i motsatt förhållande till hur totalt avslappnad kroppen är.
Det kan då även upplevas att man inte längre har någon koll på kroppen alls.  Det är alltså inte alls så att din kropp och hjärna slutat samarbeta utan de har tillsammans följt detta paradoxala mönster.
Nu tror jag att denna helt normala upplevelse har blivit så skrämmande för dig för att du tidigare upplevt panikångest. Du har antagligen lärt dig en del av vad som händer i kroppen när man får en panikattack, men det här var något helt annat fast påminde om det.
Du förstod inte och det spädde på paniken som uppstod som en pålagring på den sällsamma och kända men ändå okända upplevelsen efter att du vaknat av din dröm.
Du skriver att du efter en svår period i ditt liv med självskadebeteende och självmordstankar börjat må bra och hittat igen livsglädje. Det är ju stort!
Nej, du ska nu inte tappa allt det goda du har uppnått. Men du kan fortfarande vara känslig för skrämmande upplevelser som du inte direkt kan placera någonstans i ditt huvud och själv hitta förklaring till.
Jag vet inte om du tidigare fått hjälp för dina problem och av vem. Om du haft behandling eller samtalskontakt på någon mottagning rekommenderar jag att du kontaktar dem för att få lite "påfyllningssamtal". Det är helt i sin ordning att man behöver det - det är många som ringer för samma behov.
Var mån om att bevara och förvalta ditt tillfrisknande och att du mår bra!