Det började med att en vän tog livet av sig
Hej. Jag har känt mig deprimerad och ledsen i ungefär 3 år nu. Det började med att en nära vän till mig dog, han gjorde självmord. Ibland känner jag mig skyldig för att jag inte kunde göra något. Jag mådde riktigt dåligt efter allt det och jag mår fortfarande dåligt på grund av det, men inte lika mycket.
Jag mår också dåligt på grund av att jag har lite problem med skolan, jag trivs inte här! inte i staden och inte i skolan. Går aldrig ut med vänner härifrån, fast har bara två vänner, men de räknas mest klasskompisar. Jag umgås med vänner från en annan stad, de lärde jag känna på grund av att jag gick i skolan där för flera år sedan. Men jag åker knappt till dem heller.
Men jag har verkligen tappat lust till allt... jag är alltid trött och orkar aldrig göra någonting, har dålig koncentration och känner mig oftast ensam. Jag äter lite om dagen, ibland äter jag knappt för att jag inte känner mig hungrig helt enkelt. Ibland kan jag också bara gråta för ingenting, och jag har nästan alltid bara negativa tankar om allt.
Jag har inte gjort något åt min depression i 3 år, men för någon vecka sedan så sa min kompis att det vore bra om jag gick till kuratorn i skolan. Så jag gick dit, men kunde inte öppna mig helt för jag har svårt till de, jag håller oftast mina känslor inombords... vi pratade lite och hon tipsa mig att jag skulle försöka tänka mer positivt, efter några veckor träffades vi igen och vi bara pratade lite om hur det gick och sen fick jag ingen ny tid för det kändes som att det inte fanns något att prata mer om. Det gick faktiskt lite bättre med att tänka positivt, efter det första besöket hos henne så kändes det plötsligt lite bättre ju, men är inte säker på varför...
Jag har en stor depression tror jag och jag har ingen aning vad jag ska göra, jag vill bara känna mig glad igen och ha livslust och vilja göra saker, att orka göra dem liksom.
Hjälp! :(
Ingen lust, deprimerad...

BUP svarar:
Hej!
Det är oerhört svårt när någon plötsligt tar sitt liv och lämnar en kvar med alla tankar och obesvarade frågor. Det är ofta så att de som stod nära frågar sig om man kunde ha gjort något, om man borde förstått eller kunnat förhindra. Skuldkänslor som ofta är orimliga och som gör det ännu svårare att sörja och ändå gå vidare.
Sorg kan ta lång tid att komma igenom. Det är förstås olika för olika personer, men rent allmänt kan man ändå säga att sorgen med tiden avtar i styrka och det har den gjort även för dig. Men du har inte riktigt återfått livsglädjen och förmågan att kunna glädja dig åt vanliga händelser. Du upplever fortfarande vardagen med skola och kamrater som ledsam och tung.
Den kurator du träffade förstod nog inte riktigt hur ledsen du är. Dels beskriver du att du är sån som helst håller dina känslor inne och det är också ofta som svårast att be om hjälp när man som bäst behöver den.
Men, någonting bra hände som gjorde att det lättade lite för dig. Du skulle behöva fortsätta prata med någon om vad som hänt och händer i ditt liv och framförallt om dina reaktioner, känslor och tankar efter din väns självmord.
Att själv förstå och kunna urskilja de olika beståndsdelarna kan också ge mer möjlighet, att både hantera sitt liv och förstå mer om vem man är och vad man behöver.
Du nämner inte dina föräldrar och jag vet inte om du känner att du kan prata med dem. Fördelen med att prata med föräldrar är att de finns nära en och kan stötta en i vardagen - och de förstår ofta mer än vad man tror.
Du beskriver så bra hur du har det i det här brevet, du skulle kunna ta med dig det om det är svårt att berätta öga mot öga. Om du känner att det ändå skulle kunna vara bra med den skolkurator du träffade, så ta kontakt med hen igen.
Annars kan du vända dig till närmaste Ungdomsmottagning eller BUP mottagning.
Du kan få hjälp att få ork och livslust tillbaka - så gör det direkt!