Vill ju klara skolan fast ingen tror det
hej!
Jag lyckas ingenting i mitt liv det känns som jag sitter fast i livet varje dag blir samma sak för mig så många frågor utan svar känner mig vilsen i livet. och förra året så har det hänt så mycket som jag aldrig kunde förställa mig i mitt liv jag va på sån låst psykiatiarie i veckor blev gripen misstänkt för droger avstängd från skolan rymde hemifrån mina föräldrar skilmässa fast det va nåt bra då slipper jag misstandel o att min så kallat farsa tvingade mig till samlag med hmn men d har hänt sen jag va 8 år så d bra som hände va att han gick bort från mitt liv elr aa aså vissa dagar visste jag ite alls om jag skulle överleva klara mig genom dagen.... går andra året i gymnasiet o jag har adlirig lyckats i skolan har skolkat så att jag vet ite o sånt... mina fråga nu e skolan elr min skolor för jag har aldrig kunnat stanna kvar i en skola under skolan kanske gått 10 pga av slagsmål att jag rökt på under skoltid att ingen klarade av mig ite ens mina elevassistenter men iaf alla skolor jag gått kmr ja ihåg varje möte varje dag d kom upp jag skulle på bup eftersom jag behöver o saken adhd kom sen jag gick dagis tror ja men ingen skola fick chansen  att verkligen göra den dära diagonesen, o mina föräldrar ja dom visste ite om jag levde elr vet ite dom va för upptagna med deras bråk tjafsa o sånt så nu när jag går i 2 året i gymnasiet blir 18 snart så vill dom i skolan utreda mig elr dom säger att jag har adhd o utredning e redan gjort Vad ska hända nu då..... JAg slutar liksom om 1 år skolan o utredning blir klar kanske till sommaren iaf dom så d blir klart nu i feb men jag vet ite..... o det först nu jag börjar vet vad felet med mig under alla dessa år var jag kände annorlunda i skolan när jag satt klassen att jag alltid fick sitta enskild o sånt o det var d som fick mig o skita i skolan men tillslut gick det bra i grunskolan jag hade elevassistenter som gjorde att jag börja sköta skolan sen börja jag gymnasiet o d börjar spåra ur igen totalt o nu har ångest att jag ligger efter 1 år o halv o att det förväntas att jag ska göra skolarbetet på eget hand o allt sånt men det går inte mitt hjärna funkar, o om jag är i klassen så e jag helt bort kan ite hänga med vad som sägs kan ite få saker gjort, o ibland känns det som jag har öron som ite andra har för jag hör all ljud o allt o om jag sitter en kvart så känns det som jag har saker i mig elr vet ite hur jag ska förklara detta vad ska jag göra för min mentor haft han ba denna terminen då verka ite förstå min sitation o jag ville ju klara skolan fast ingen tror det eftersom jag skolkat hela 1an o gör det fortfarande Vad ska jag göra ? Första gången jag nånsin skriver sån text elr vad man kallar så hoppas ni förstår elr kan läsa det
amaaaaaaaaa

BUP svarar:
Hej,
Vilket tydligt och bra brev du skrivit till oss! Jag blir upprörd när jag läser om hur illa du blivit behandlad i ditt hem och att skolan inte kunnat stödja dig med rätt insatser. Men att du har skrivit hit visar att du kan beskriva din situation bra och har kraft att ta itu med den.
Det är många ”trådar” att dra i, det som just nu är mest aktuellt verkar vara din skolsituation. Om jag förstår dig rätt så har du gått igenom en ADHD-utredning och väntar på resultat. Det är bra om man får en diagnos när man har stora svårigheter, det blir lättare att få stöd av olika slag då. Men i skolan ska du få de insatser som du behöver utifrån dina svårigheter, diagnos eller inte (enligt skollagen). Du verkar till sist ha fått elevassistenter grundskolan, och haft god hjälp av det. Det är uppenbart att du behöver sånt stöd i gymnasiet också. Och du har ett och ett halvt år kvar, med stöd och planering skulle du kunna få bra hjälp att ta igen en del av det du ligger efter. Det är jättebra att du vill klara skolan och med den inställningen har du alla chanser att lyckas om du får rätt stöd. Så det gäller att skolan sätter in rätt insatser så snart som möjligt, inte väntar på en eventuell diagnos framåt sommaren. Det som du kanske inte hinner ta igen finns på KomVux så småningom. Jag tycker du ska prata igen med din mentor. Hen måste ju känna till att du gått igenom en utredning, det gör man bara om man har svårigheter. Och berätta om den goda hjälpen du fick på högstadiet.
Sen är det bekymmersamt med dina föräldrar. Din så kallade pappa begick övergrepp som är kriminella, både våldtäkt och misshandel. Du skriver inget om din mamma, men hon verkar ha varit alltför upptagen av annat och inte kunnat stödja dig. Så du har verkligen varit ensam om svåra upplevelser du haft, och det är klart mer än vem som helst klarar av.
Jag undrar hur det blev med psykiatrikliniken där du var inlagd? Man brukar alltid försöka förstå bakgrunden till missbruk och andra negativa beteenden och göra en uppföljande kontakt. Kom det fram hur du haft det? Jag skulle säga att du behöver en samtalskontakt under lång tid med en person som du litar på och vågar öppna dig för. Det gör man inte omedelbart med en främmande terapeut, man får känna sig för lite i taget, men med målet att hitta någon som man får förtroende för. För det verkar inte ha funnits någon sådan vuxen person i ditt liv hittills, och du behöver det innan du blir vuxen.
Utöver en terapeut och din mentor är det jätteviktigt med en sammanhållande praktisk person som vet vart du kan vända dig och vilka rättigheter du har. Det kan vara skolkuratorn eller någon på socialtjänsten. Visa gärna ditt brev och mitt svar så hen förstår hur viktigt det är att ta dig på allvar.
Själv kan du kontakta Ungdomsmottagningen där du bor, där har man bred kompetens och kan erbjuda bra hjälp, t.ex. samtal. Du kan också gå in på Tjejzonen där du kan få prat/chatkontakt med en Storasyster. BRIS kan också erbjuda telefonsamtal (med en vuxen) och chat.
Du har mycket att kämpa mot, men du vill klara skolan och tar kontakt med oss för att beskriva din situation, det är mycket hoppfullt.
Heja, du klarar det här!