Mina föräldrar strider hela tiden, jag är så trött på det.
Jag orkar helt enkelt inte längre. Jag har en lång tid nu mått rätt dåligt men jag vet inte helt varför. Nu har ännu till mina föräldrar börjat strida rätt ofta vilket gör allt ännu jobbigare. Mamma blir väldigt enkelt sur på pappa och mamma kan berätta om deras strider till min äldre syster men inte till mig. Det är jättetungt att bo hemma eftersom både jag och pappa endast är hemma under veckosluten och just då skall de strida. Det är också tungt då jag aldrig vet  varför de strider och jag är sååå himla trött på det! Vad skall jag göra för att orka leva vidare?!?! Just nu försöker jag vara hemma så lite som möjligt...
Emma

BUP svarar:
Hej Emma!
Det bästa vore ju förstås om dina föräldrar kunde låta bli att bråka hela tiden, men som barn kan man inte påverka det så mycket. Det du kan göra är att tala om för dem hur påfrestande du tycker att det är, så kanske de kan skärpa sig lite. Kanske är de så upptagna med sina strider att de glömmer bort hur det påverkar andra och kan därför behöva påminnas om det.
Om det inte förändrar någonting, är det viktigt att du hittar utrymme där du har möjlighet till lite lugn och ro. Jag förstår att du inte bor hemma i veckorna. Finns det möjlighet för dig till lugn och ro då?
När det känns så här jobbigt för dig kanske du kan ha hjälp av att prata med någon som kan ge dig stöd och uppmuntran. Fundera på om det finns någon som du kan vända dig till - kanske en vän eller kurator. Det finns också bra sidor på nätet dit man kan vända sig för att få stöd och för att skriva av sig, www.tjejzonen.se är ett alternativ.