Jag trivs inte och litar inte på psykologen
Hej!
Är just nu 18,5 år gammal, och gick förut hos BUP för att träffa en psykolog. Några veckor innan min 18-årsdag blev jag kallad till ett möte med mina föräldrar och vi fick informationen att jag på grund av min ålder behövde sluta, trots att jag tidigare blivit lovad vård där efter min födelsedag då jag fortfarande inte mådde bra. Blev otroligt ledsen av detta möte, grät varje natt i över en vecka och min 18-årsdag bestod enbart av ångest.
Började sucessivt må sämre och sämre.. Hade enligt en överenskommelse lite telefonkontankt med min före detta psykolog på BUP, men det fanns ingen annan mottagning som ville ta emot mig. Efter att kommit in i mitt sämsta mående (värre än när jag från början kom in akut till BUP) just för att jag inte fick någon hjälp, hamnade jag som svar på en remiss från psykologen på Vårdcentralen, som i sin tur skickade mig till Unga Vuxna, där jag nu går. Det krävdes fyra månader från BUP:s möte och att jag nått mått sämsta mående, innan jag fick hjälp igen.
Men nu till problemet… Varje gång jag går till Unga Vuxna får jag otroligt mycket ångest och vill bara försvinna. Jag trivs eller litar inte överhuvudtaget på psykologen och läkaren jag träffar. Jag är under medicinering och har det fortfarande väldigt svårt, men jag vill verkligen inte gå till Unga Vuxna något mer. Det är inte för att jag inte behöver det, för hjälp behöver jag och jag vet hur jag krashar när jag inte har något ställe att ventilera mig på, men jag trivs verkligen inte. Jag vill verkligen verkligen verkligen träffa min gamla psykolog på BUP, som faktiskt är den enda inom psykiatrin som fått mig att må bättre. Jag vet inte vad jag ska göra eller ta mig till med livet längre, ja om jag ens har lust att leva. Snälla hjälp mig, vad ska jag göra?
Mår verkligen inte alls bra

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det låter inget vidare det du varit med om. Ett dåligt oplanerat avslut som kom som en överraskning. Sedan tog det väldigt lång tid innan du fick en behandlingskontakt igen. Så ska det inte gå till och jag förstår att detta inte blev bra för dig.
Det är alltid svårt att byta behandlare innan man själv tycker behandlingen är färdig. Man brukar försöka göra en planerad avslutning där patienten får möjlighet att prata om känslor av sorg och besvikelse och mycket annat som kan kännas vid en avslutning. Nu fick du ingen möjlighet till detta utan fick lov att försöka hantera detta alldeles själv. Denna avslutning kanske bidrog till att du mådde allt sämre?
Du skriver också att du fortfarande vill träffa din gamla psykolog - den enda inom psykiatrin som fått dig må bättre. Så det betyder antagligen att du inte känslomässigt kunnat avsluta din gamla kontakt och det innebär nog att det också blir svårt för dig att börja om eller fortsätta med någon annan behandlare. Jag tror det skulle vara bra för dig att prata igenom denna avslutning ordentligt, både med de positiva känslor du har och kanske också mindre positiva utifrån det avslut som blev.
Jag tycker att du i första hand ska ta kontakt med din gamla behandlare och be få träffa hen en gång. Då kan du berätta hur det blivit för dig och att du behöver hennes hjälp för att kunna avsluta er kontakt och att på ett bra sätt kunna starta en ny kontakt. Det brukar betyda ett begränsat antal gånger. Jag hoppas du förstår att när jag talar om att avsluta menar jag en mental avslutning som ofta är en sorgeprocess. För du kan ju inte fortsätta på BUP för du är för gammal. Det är en realitet.
Om detta inte går tycker jag att du ska ta hjälp av Unga Vuxna och använda tid till att prata om din tidigare kontakt och hur den avslutningen blev för dig. Det är viktigt för att du igen ska kunna känna förtroende och igen kunna etablera en bra behandlingskontakt. Det är väl möjligt att de du nu träffar inte är så dåliga men att du inte är riktigt mogen än att kunna ta emot deras försök att hjälpa dig? Jag hoppas att du får möjlighet att prata igenom denna avslutning med alla känslor du har. Lycka till!