Vågar inte prata med någon
Jag mår dåligt i perioder hela tiden, liksom de flesta, men när jag mår riktigt dåligt så ser jag bara svart. Jag vill bara skrika rakt ut, hoppa framför ett tåg och så vidare och så vidare. Ibland är jag bara förtvivlad, ibland är jag nara ledsen men det känns som att ingen förstår. Ingen är som mig. När jag mår bra så är allt så bra men det är sällan känns det som. Jag vågar inte gå och prata med någon kurator, jag har bokat tider men aldrig vågat gått. Det känns som att mina problem är för små för att någon ska bry sig. Jag ville inte må såhär, jag vill prata med någon och gärna någon på bup men det känns som om att när jag skulle gå dit så skulle jag vara glad och må bra, då känns det bara som att jag slösar bort er tid. Det har varit upp och mer för mig sen jag gick i sexan. Då trodde jag att det var puberteten men nu? Vad har jag att skylla på? Ibland tror jag att jag är lätt bipolär. Men vad fan vet jag som är så dum egentligen? Vad ska jag göra? Vad är ert tips? Förlåt för att jag slösar bort er tid.
Den där jobbiga

BUP svarar:
Hej!
Vill börja med att säga att det du beskriver är ju känslor som du plågas av och behöver hjälp med. Vet inte om du har dåliga erfarenheter som gör att du inte vågar lita på att bli respektfullt bemött, utan avfärdad med att dina svårigheter inte skulle vara tillräckliga för att bli tagna på allvar.
Jag kan inte se något som är "fel"i din fråga och tycker att det är bra att du skriver till oss.
Om det är så att du bokat tid och sedan inte förmått gå, är ett råd att börja med att söka hjälp på nätet. Där kan du vara anonym och behöver inte börja direkt med att sitta öga mot öga med någon. Det finns till exempel tjejzonen och andra ställen, lägger till lite information.
Om jag förstått dig rätt så är din fråga också hur du ska undvika att det blir under en period som du mår bra, som du söker hjälp. Där tror jag att du får lita till din förmåga att beskriva hur det blir för dig under de tunga perioderna. Kanske skriva just när du mår dåligt att du är orolig för att förminska dina svårigheter när du mår bättre.
Du slösar inte bort varken din egen eller någon annans tid med att prata om det som är svårt för dig.
Så sök hjälp direkt!