Är ganska säker på att jag är deprimerad.
jag är 15 år och ganska säker på att jag är deprimerad. jag har läst om dom olika symptomen och nästan alla stämmer på mig, jag har insett att jag behöver hjälp men jag vet inte hur. mamma kommer bli helt förkrossad och känna att det är hennes fel vilket det verkligen inte är, men jag orkar inte längre. vad ska jag göra ?

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det är bra att du känner och vill ha hjälp. Jag tror inte att du ska oroa dig så mycket för hur du tror att din mamma kommer att reagera. Föräldrar blir ledsna och oroliga när deras barn mår dåligt. Det är naturligt och är en del av att vara förälder.
På BUP vill vi att föräldrarna också ska finnas med i behandlingen på något sätt. Ett viktigt skäl till det är att vi kan hjälpa till att underlätta både för ungdomen och för föräldrarna så att man inte ska behöva vara förkrossad.
Så jag tycker att du ska prata med din mamma och säga att du vill ha hjälp för att må bättre. Jag tror att hon kommer att vilja hjälpa dig.
Lycka till !!