Stannar hemma nästan varje dag
Hej. Jag tror jag har problem.
Jag ska till er för första gången på tisdag, men jag vet inte vad jag ska säga eller hur jag ska säga det. Jag vet inte vad jag har eller om jag har något och så.
Jag hatar skolan, alltså inte läxorna, jag älskar läxorna okej kanske inte älska men jag gillar dem. Men jag klara inte av att koncentrera eller jobba i skolan och allt och alla i skolan stör mig, jag är obekväm där och ja. Men hemma kan jag vara jag och jag kan jag göra typ 7 uppgifter på en dag medan i skolan klarar jag bara av, om jag har tur 1 uppgift och när jag kommer hem är jag bara helt utmattad av skolan så jag orkar inte göra fler uppgifter hemma, så jag blir efter i allt skolarbete för att jag inte hinner att göra allt. Så problemet är typ att jag stannar hemma nästan varje dag och är "sjuk" under skolveckan, för att jag inte ska bli efter i skolarbete och så att jag inte ska behöva känna mig obekväm och må dåligt hela dagen. Och bara för att jag "sjuk" så ofta bestämde min lärare ett möte, vi började prata om detta, men jag vet inte, för han började prata om skolplikt och det gjorde jätte rädd. Så varje gång nu min pappa ringer in för att säga att jag är "sjuk" så börjar jag alltid att gråta efter han har gått. Jag önskar bara att det fanns ett sätt för mig att gå i skolan och göra skolarbete, utan att behöva gå till skolan.
Hatar skolan men älskar läxorna

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du har en tid på BUP bokad så att du får stöd i det som är jobbigt. Du har skrivit tre brev i rad till oss och berättat om hur du har det. Jag har läst dem alla, men väljer att svara på ett av dem och bakar in informationen från de andra i detta svar. Bara så att du vet hur jag gjort.
Hög frånvaro från skolan är viktig att uppmärksamma. Det betyder ofta att det är något som inte står rätt till och det är viktigt att följa upp om det som är något som behöver stöttas upp runt eleven. Bra att din lärare uppmärksammat detta - inte för att skrämma dig med skolplikten utan för att hjälpa dig. Det är också bra att du har en tid på BUP inom kort.
Vi på BUP träffar många, som liksom du har hög skolfrånvaro och är vana vid att prata om vad som känns tungt. Du har i dina mejl hit visat på god berättarförmåga!
Berätta på BUP om hur svårt det är att koncentrera dig i skolan och om din höga frånvaro. Hur skolan sliter på dig och att du upplever att du får mer gjort hemma. Det visar på att det inte är ambition som saknas utan att det är något i skolan som blir bekymmersamt för dig.
Du har erfarenhet sen tidigare av mobbing och sådant kan verkligen påverka hur vi mår och presterar i skolan. Det låter fint att du hittat vänner i skolan. Men att tidigare mobbing skapar både oro och osäkerhet vet vi. Att det urholkar självförtroendet är inte heller svårt att tänka sig.
Förhoppningsvis kan du få bra hjälp så att du får en fungerande skolgång och möjlighet att umgås med de du gillar och trivs med.
Du skriver även om overklighetskänslor och mardrömmar. Hur vi sover påverkar hur vi mår och orkar med saker och ting. Berätta på BUP precis som du gjort i detta mejl om hur du sover och drömmer.
Med stöd från behandlarens frågor ska du göra precis som du har gjort i mejlen hit: berätta om hur det är. Utifrån det kommer behandlaren kunna föreslå på vilket sätt du bäst blir hjälpt.
Ta ett steg i taget!