Osams med pappa
Jag är en kille på 10snart 11år. Blivit tvingad av soc att bo hos min pappa. Nu är jag och pappa så osams att jag vill bo hos pappa heltid. Men min pappa vägrar detta. Mamma säger jag får bo hos henne. Jag vill inte prata med pappa i telefon eller träffa han. Hur gör jag för att må bra igen och bo hos mamma??? Hjälp mig fort!!
Skuggarvet

BUP svarar:
Hej!
Det är alltid jobbigt när det handlar om bråk med föräldrar och var man ska bo. Du är inte ensam om att tycka det. Det är viktigt att du har vuxna att prata med om hur du mår. Går det att prata mer med din mamma eller blir det bara svårare då?
Det är ingen enkel situation när socialtjänsten har varit med och bestämt om var du ska bo. Du och din mamma kan inte bestämma själva - din pappa och socialtjänsten behöver också vara med.
Oavsett vad som är bestämt om var du bor (eller om det ska ändras) så är det viktigt att du har någon att prata med. Om det känns svårt att prata med dina föräldrar, så kan du ta hjälp av någon annan vuxen. Till exempel skolkuratorn (du kan fråga din lärare om vem det är) för att få hjälp.
Annars tror jag att det kan vara bra för dig att prata eller chatta med någon på Bris. På Bris arbetar kuratorer som är vana vid att hjälpa barn och unga med sådana här viktiga frågor.