Känner mig alltid otillräcklig och mindre värd än andra.
Hej, jag är en tjej som precis fyllt 18 och går i 2:an på gymnasiet. Jag känner mig alltid otillräcklig, tom och mindre värd än andra. Det är verkligen skitjobbigt. Jag orkar inte ha det så här. Alltid när jag ska åka till skolan är jag så nervös, mår riktigt dåligt. Sitter alltid långt fram i klassrummet eftersom mina kompisar gör det, då känns det som att alla tittar på mig och pga det kan jag inte koncentrera mig. Jag är väldigt blyg och vågar inte säga så mycket. Tror alltid att alla tänker dåliga tankar om mig och att folk ska se på mig att jag känner mig osäker. I bland orkar jag inte gå till skolan för att jag klarar inte av alla sociala krav. Jag har inget problem med själva ämnena och att lära mig saker. Men nu har jag även börjat skita i läxorna, kan verkligen inte koncentrera mig längre, tänker bara negativa tankar hela tiden. Hjälp mig snälla, är det så här mitt liv ska vara? Jag känner att ingenting är roligt längre och gråter nästan varje dag. Innan har jag ALLTID gjort läxorna och skött skolan jättebra och haft superbra betyg. Vill verkligen inte sabba min framtid, men hur fan ska jag klara mig i livet om jag inte kan vara social?
Sara

BUP svarar:
Hej Sara och tack för ditt brev!
Du beskriver en tung och jobbig situation där du så gott som hela tiden tänker och oroar dig för vad andra tänker och tycker om dig. Det låter som allt ditt fokus ligger på det. Det är ju då inte så konstigt om du har svårt att koncentrera dig på vad du ska göra i skolan. Kanske att du också oroar dig för att inte prestera tillräckligt bra. Du hamnar i en ond cirkel där det ena negativa leder till det andra. Vad det är som gör att du tror att andra tänker så mycket på dig - varför skulle de göra det? Säkert tänker de på dig och lägger märke till saker som du gör och säger ibland, men inte mer än vad de lägger märke till vad andra gör och säger. Det kan vara svårt att göra sig fri från sin föreställning att alla bedömer en hela tiden när den väl har fått fäste inom en men det går. Men det är svårt att göra det på egen hand. Du kan få hjälp att träna dig i att tänka på ett annat sätt.
Jag tycker att du ska söka hjälp för dina svårigheter, om det finns någon mottagning för unga vuxna där du bor kan du söka dit. Annars kan du vända dig till ungdomsmottagningen eller till kurator i din skola. För att få mer information om vilka alternativ som finns kan du gå in på 1177 där finns bra information om vilken hjälp som finns att få.
Det går att få bra hjälp för dina svårigheter, så tveka inte sök hjälp.