Fara för mig själv
Hej. Jag är en flicka på 15 år som i många år, snart 5, lidit av en svår depression och en väldig massa ångest, rädslor, fobier. Jag skickas alltid runt från psykolog till psykolog, skolkuratorer hit och skolkuratorer dit. För att bara göra detta kort: Jag har i 2 år haft sånna grova grova självmordstankar dEnna vecka försökt med 3 misslyckade självmordsförsök. Ingen vet om detta, och det förblir min hemlighet. Men för att komma till saken; jag vill (och antagligen måste?) bli inlagd på psyket eller sjukhus för att inte försvinna härifrån, det blir värre varje dag. Jag vill försöka rädda mig själv lika mycket som jag vill dö och det är nog bara en tidsfråga innan jag äntligen lyckas dö, men i väntan på det vill jag ändå ge mig själv en andra chans. Aldrig i hela livet att jag berättar för någon om mina försök, så HUR i hela friden ska jag kunna bli inlagd utan att berätta? Börjar anse själv att jag för mig själv är en fara, snälla hjälp mig! /N, 15
nellzzz

BUP svarar:
Hej!
Det är modigt att vilja ge dig själv en andra chans och jag tänker att det är ett första steg du tar genom att skriva hit. Du har kämpat med depression i fem år. Depression är en farlig sjukdom just därför att allt kan kännas svart och hopplöst. Det hör till sjukdomen att livet kan kännas meningslöst.
Just därför är det viktigt att du vågar tro att du kommer att må bra igen. Din depression kommer att upphöra och du kommer att bli frisk igen. När vet man inte. Men om du bara orkar ta dej igenom dag för dag kommer du dit.
Många som har självmordstankar och planer vill också leva, men känner att det är för jobbigt och tungt. Därför behöver man mycket stöd och hjälp under sådana perioder. Som jag förstår det vet ingen om dina nuvarande självmordstankar och försök?
Ibland, när man mår så dåligt som du gör, kan det vara bra att träffa någon så gott som dagligen för att prata om hur man mår och få hjälp orka leva några dagar, en vecka till. Ibland kan man till och med behöva läggas in.
Men, det är som du säger, det går inte att få hjälp om man inte vågar berätta att man behöver det. Vet inte om du har kontakt med någon psykolog nu - om du har det så tycker jag att du ska berätta för hen. Du skulle kunna skriva ner och lämna det som ett brev, eller visa det du skrivit hit, om det blir för svårt att prata. Ni kan sedan prata om vad du behöver för att orka leva vidare - för att den sida av dig som vill rädda dig ska segra.
Kanske är det lättare för dig att prata/chatta med någon anonymt på nätet? Om dina självmordstankar skulle du kunna chatta med Mind
Du behöver känna att du har något att se fram emot och kämpa för. Det är lätt hänt att man låser sina tankar kring hur framtiden ska se ut, om man inte delar tankarna med någon. Det behövs någon att resonera med. För hur du tänker om din framtid är också ett verktyg du har för att finna nya möjligheter framöver.
Om du inte har det redan, så ta kontakt med BUP direkt. I din ålder kan man ringa och komma själv. Våga ta ett steg till för det är verkligen värt det.
Tror att du har en framtid som kan bli så mycket ljusare än den du kan se nu.