Bättre om jag inte existerade
Hej! jag är kille på 14 år. Jag har under 2 år blivit mobbad i skolan. det hände att folk som inte jag kände alls sa saker om mig.. (blir inte det nu dock) det var så hemskt att jag brukade sitta för mig själv och gråta och säga varför gillar ingen mig?. Det var en period då jag inte orkade mer och jag försökte begå självmord 2 gånger. jag började isolera mig socialt p.g.a av detta. Jag lider nu av social fobi och tvångssyndrom och konstant ångest och depression. Jag började klä mig med täckande kläder så man inte såg min kropp och gå med luva överallt jag får ångest bara jag är i en galleria eller utomhus.Jag började undvika folk så allvarligt att jag kunde skippa att äta i en hel dag som t.e.x skolans matsal etc. Jag kan heller inte prata framför flera personer som jag inte känner bra.
Jag kan få panik ångest i klassrummet när någon säger något om mitt utseende som hände 2015 i Augusti då jag började i en ny klass och en kille sa vilken stor näsa du har och skratta och jag frös till och tankar jag kunde känna mitt hjärta dunka så snabbt att jag kände det i hela kroppen. kom för det är inte den första gången jag hört det sedan så var det killar bakom mig som sa vad gör du galning och skratta sedan gick jag ut från skolan och gömde mig utomhus och grät. Jag får också ångest när jag ska prata med folk t.e.x i i butiker eller personer. Jag har ångest just nu jag skakar och jag känner mitt hjärta dunka som fan, jag har tänkt om att söka hjälp förr men gjorde det aldrig. Min tvångssyndrom är att jag är rädd att jag ska dö eller att andra ska dö. Ibland kan jag göra galna saker p.g.a av detta som att tvätta ett glas i 3 min eller öppna en banan på det speciellt sett och vara livrädd för diskmedel etc. Jag tvättar mina händer konstant och jag inspekterar tallrikar och glas och massa andra galna saker för att jag ska kolla så att ingen blir förgiftad.Min depression händer under natten när jag ska sova då minnen kommer och jag blir stressad. Jag kan också bli väldigt deprimerad när jag går eller är i skolan. Jag har också väldigt låg självkänsla och tycker att jag är värdelös och att jag inte borde finnas för i fall jag inte existerade så skulle andra må bättre.
(Förlåt ifall det här är en väldigt konstig/dålig fråga typ lol det är mycket lättare för mig att säga alltså prata med någon person till person mina besvär.)

BUP svarar:
Hej,
Jättebra att du skriver till oss. Du har många svårigheter som du kan beskriva så tydligt. Gott och väl tillräckligt tydligt!
Att vara med om mobbing är tufft och grymt. Så tanklöst av andra att hänga på när någon börjar. Jag utgår från att vuxenvärlden reagerade och att du fick hjälp då. För det är jätteviktigt att man får stopp på mobbingen - alla mår riktigt dåligt av det. Nu blir du orolig att det ska starta igen, och det förstår jag utifrån vad du varit med om. Det är inte konstigt om du drar dig undan andra och känner dig nere. Det är en väldigt naturlig reaktion i ditt läge.
Kan du prata med dina föräldrar om hur du mår? Jag förutsätter att dom är medvetna om vilka svårigheter du haft och jag vill också säga att dom är jätteviktiga för att du ska kunna må bättre.
Så jag tycker att det första du behöver göra är att prata med dom, eller någon av dom person till person, om hur du har det.
Du kan förstås också prata med någon annan vuxen som du känner förtroende för. En släkting eller skolkuratorn till exempel.
Det går att bryta både mobbing och tvångssymtom med hjälp av vuxna om man har bra sätt för att handskas med det. Jag skulle också tro att goda strategier kommer hjälpa din självkänsla, ångest och nedstämdhet när du prövat och har varit med om att det kan kännas annorlunda än vad du känner just nu.
Du har tänkt på att söka hjälp och det är jätteviktigt att du får proffshjälp.
Du behöver det efter vad du varit med om.
BUP har bra sätt att bemöta ungdomar med stora svårigheter och kan också hjälpa till med sätt för hur du som kille kan svara. Så jag tycker att du behöver få kontakt med en behandlare på BUP-mottagningen där du bor.
Vänta inte med det, du är värd att få hjälp!