Mamma tvingar mig till saker
Hej.
hela mitt liv har jag varit större och mognare än alla andra. Sedan hösten kom och i slutet av sommaren så har jag blivit deprimerad. Jag är aldrig glad och har ingen livslust längre. Jag äter knappt lunch och frukost sedan ett par dagar och flera personer i min närhet vägde runt xx kg när de var 18 och jag väger runt xx kg och är snart 14. Jag berättade för mamma om detta idag men hon förstår inte. Jag kan knappt förklara hur jag känner men min hjärna är helt f ckad (förlåt om jag inte får skriva det). Hon hade inte den reaktion jag förväntat mig, jag trodde att hon skule börja gråta eller något men hon är bara inställd på att jag ska börja på en sport eller att det är p.g.a att jag inte är med kompisar men jag säger till henne att jag har spöken i hjärnan men hon förstår inte. Jag blir arg när jag pratar med henne och nu ångrar jag att jag sagt något till henne. Hon säger att jag måste komma på en sport till om några dagar annars gör hon det. Hon haar tänkt boka in en tid här snart menjag ångar att jag sa något till henne för hon tvingar på mig saker och det blir bara värre då. Vad ska jag göra?
T

BUP svarar:
Hej T!
Tack för ditt brev!
Så kämpigt du har det! Du känner dig annorlunda på flera sätt och är aldrig glad längre. Jag får ett intryck av att du ligger en del före dina jämnåriga i både den kroppsliga och psykiska utvecklingen.
Det är aldrig lätt att uppleva sig annorlunda än sina jämnåriga, särskilt inte i din ålder. I början av puberteten är de flesta väldigt osäkra på sig själva. Det är den tid då man som ung försöker orientera sig mot vuxenvärlden, men ännu inte vet vem man är och hur framtiden kommer att bli.
Det finns så mycket som är osäkert då samtidigt som det händer mycket med kroppsutvecklingen. Under just den här tiden jämför sig de allra flesta med sina jämnåriga och är då ofta väldigt kritiska mot sig själva - precis som du är.
Det är absolut ingen lösning att låta bli att äta olika måltider. Så bra i stället att du börjat prata med din mamma om hur du mår, även om det inte blev önskat resultat. Tror du att hon kan förstå mer om hur du känner dig om du berättar lite mer, bland annat om dina spöken i hjärnan? Kanske behöver hon lite tid att tänka över vad du berättat för henne, eller så behöver hon höra lite mer från dig om din situation.
Jag förstår din ilska och besvikelse, eftersom du berättat om något som var riktigt känsligt för dig och du upplevde att hon tog det på helt fel sätt.
Orkar du ge henne en ytterligare chans att förstå? Kanske att du kan skriva ett brev även till henne såsom du gjort så bra hit till bup.se?
Kanske kan hon då också förstå att det är du som väljer fritidsintressen till dig, men att hon kan hjälpa till med det praktiska om du vill det.
Din mamma vill hjälpa dig, men har inte hittat en väg som är rätt för dig. Jag tror att du behöver hjälpa henne att förstå lite bättre hur hon kan stötta dig på ett sätt som känns bra för dig!
Lycka till!