Är alltid nedstämd
Hej!
Skickade in en fråga för någon dag sen men tror nt den blev godkänd. Anyway, jag är en tjej på 16 år som bor i Skåne. Har precis börjat gymnasiet men trivs inte så där. Jag har mina vänner där men det känns som resten av klassen inte gillar mig då jag inte tar för mig och försöker lära känna dem. Det beror väl mest på min ångest och jag tycker det är så jobbigt att prata med nya personer osv, blir jämt nervös och orolig.
Jag skulle skriva in här för att jag alltid ungefär varje dag är nedstämd. Ibland kan det bara komma en attack att jag börjar gråta och känner för att ta livet. Men känner mestadels av dagarna att jag är hopplös, orolig och ingen energi till något. Men jag tränar fortfarande och gör vissa vardagssysslor men det gör jag för jag måste. Annars mår jag ännu sämre med mig, för att jag ska känna mig nogolunda nöjd behöver jag träna och äta mindre o sminka mig. Bortsett från det kan jag skratta med mina vänner men kan direkt efter känna mig nedstämd och vill bara försvinna, detsamma gäller när jag är själv fast då blir det 100x värre. Får även då & då svårt att koncentrera mig då jag känner att jag kan göra allt annorlunda för jag är så jävla dålig. Dessutom har jag även ont i magen ofta vet inte om det beror på något av detta.
Jag har försökt nu i 3 år att få finare kropp och har haft dåligt självförtroende då också. Men jag åt mindre och tränade mycket fast blev otroligt sjuk så började äta lite mer för att jag skulle kunna träna. Men nu kan jag hoppa över måltider, oftast äter jag aldrig i skolan då jag känner mig duktig ifall jag ej gör det. Försöker alltid äta nyttigt om jag äter pasta osv så får jag rkt ångest, har stora krav på mig att jag ej ska äta olika saker och om jag då gör det blir det sämre för mig. Har försökt kräka upp mat men aldrig gått igenom med det då jag inte klarar av kräkningar så slutar alltid efter ett par klökningar.
Det jag då ville fråga med detta är att jag undrar bara ifall jag ska söka upp någon form av hjälp. Gick hos en kurator men hon kunde ej avgöra om jag behövde extra hjälp osv och jag tyckte det var dålig hjälp. Vet inte om detta bara beror på mina tankar och att jag bara ska tänka annorlunda men det är inte så enkelt. Andra har ju det värre. Men har gjort test på ätstörningar, depression och ångest men jag tror inte på online tester. Väldigt slarvigt inlägg men tacksam för svar iallafall. :)
S

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Ja, jag tycker absolut att du ska söka hjälp.
Du skriver så bra hur du kämpar med dina känslor av nedstämdhet, hopplöshet och ibland blir det så jobbigt att du inte längre vill leva. Hur du gör för att för stunden må bättre och inte känna dig så dålig. Det lyckas till en del, men din nedstämdhet återkommer och värst verkar det vara när du är ensam med dig själv.
Då tar din dåliga självkänsla ta tag i dig ordentligt för du beskriver dig som "så jävla dålig".
Du har mått så här flera år. Det är klart att du ska söka hjälp för du kan få mycket hjälp att må bättre.
Du har gjort tester på ätstörningar, depression och ångest och du beskriver också att du har problem av det slaget. Kan du få hjälp med detta kommer du nog att få bättre självförtroende också.
Så sök hjälp på BUP  i första hand men du kan också  få bra hjälp på en ungdomsmottagning.
Lycka till!
PS. Du skrev i början att du skrivit tidigare men att du tror den inte blev godkänd. Du ska veta att vi vi inte godkänner/underkänner frågor, men vi får in fler frågor än vi kan svara på. Så alla får inte publicerade svar, men frågorna är inte sämre för det!