Blev jag verkligen våldtagen?
jag ligger där med alla kläder på, ett bevis på att jag inte vill ha sex. jag blundar på hopp att jag ska somna då jag är rätt påverkad. då känner jag hans hand som börjar tafsa. jag tar bort den lika snabbt igen. han tar bort handen, efter några sekunder försöker han igen och jag tar bort den igen. detta får jag mins upprepa 5-7 gånger. Han slutar ett tag. sen känner jag hur han börjar igen. hur han börjar jucka på mig bakifrån. jag var för påverkad att bry mig. jag tänkte "så länge han inte har sex med mig så är det väl okej" jag kan väl ärligt säga att jag blev lite upphetsad men var fast besluten om att inte ha sex.
då tar han min hand och för den mot hans kuk, men jag tar bort min hand lika snabbt. till slut ville jag bara sova och beslutar mig för att lägga mig på magen, då kanske han slutar? om jag minns det rätt så sluta han i ett tag. sen känner jag hur hans hand börjar igen. Men denna gången försöker han ta ner mina byxor. jag drar upp dom igen. han drar ner dom igen, och jag drar upp dom igen. efter ett x antal gånger på försök om att ta upp mina byxor, då tar han bort min hand. i den stunden kände jag att det var meningslöst. han kommer ju aldrig ge sig,
när mina byxor var nerdragna till rumpan, så lägger han sin ovanpå mig. och jag känner hur han försöker tränga in sin kuk. om jag minns rätt så försöker jag vrida och vända på mig så att han inte skulle lyckas. men det gick liksom inte. han var som ett plåster på mig. och där för han in den. där låg jag på magen på hopp om att det skulle ta slut. blundade och tänkte på något annat.
men grejen är den, jag kommer inte ihåg om jag sa "nej sluta".  jag har ett svagt minne om att jag sa "nej" precis när han skulle trycka in den. men jag är inte säker. jag kanske bara har hittat på det? och då kan han ha missuppfattat allt? han kanske trodde att jag ville ha sex. och då är det ju inte hans fel. men varför mår jag så dåligt? varför känner jag mig äcklig, och varför känner jag mig värdelös?
jag är så jävla arg på mig själv, varför gjorde jag inte mer. skulle ha skrikit. min kompis låg liksom i rummet bredvid. men ändå gör jag inget. hur kan man vara så korkad. han var ju inte våldsam. han är ju säkert en jätte fin kille.
grejen är den att, för ungefär lite mer än ett år sen blev jag våldtagen. detta tog mig ett år att berätta för mina bästa kompisar. sen när detta hände i helgen beslöt jag mig för att berätta till mina bästa kompisar och inte vänta i 1 ett år som jag gjorde första gången. jag berättad som det var och vad som hade hänt. men då började mina vänner ifrågasätta mig, frågade om jag sa ifrån? och "du var ju ganska påverkad" "jag tycker du ska tänka igenom händelsen igen" och "allt bara kanske har blivit ett missförstånd".
klart så börjar jag att tveka på mig själv och jag intalar mig själv att det bara var ett missförstånd. att han trodde att jag ville ha sex. detta gör så att jag skriver till mina vänner "att vi ska glömma allt, glöm allt jag sagt, allt har bara blivit ett missförstånd" men innerst inne mår jag skit. jag orkar verkligen inte gå igenom detta en gång till. och någonstans vet jag att kille har gjort fel, men den känslan varar bara i några sekunder. sen går jag tillbaka till att klanka ner på mig själv, och skyller helt enkelt allt på mig. det är jag som är en hora. det är jag som har gjort fel och det är jag som är äcklig. och ena stunden känner jag att, jag kan ju inte bli våldtagen igen. säkert bara jag som hittar på allt.
men min fråga är, blev jag verkligen våldtagen?
ps: min svenska är inte så jättebra. men hoppas ni förstår ändå
Blev jag verkligen våldtagen?

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev som gjorde mig både berörd och upprörd! Du berättar så levande och resonerar så klokt kring den händelse du varit med om, då du är osäker på om du blivit våldtagen eller inte. Jag blir upprörd över hur snabbt det är för dig, liksom för många andra unga flickor, att klandra sig själv och nedvärdera sig själv vid sådana här händelser av ofrivilligt sex.
Det är så klokt av dig att komma fram till att du inte skulle gå och hålla allt för dig själv under lika lång tid såsom du gjorde förra gången. Sedan får jag intryck av att det olyckligtvis blev så att dina kompisar gav dig mindre stöd - mindre än du behövt. Det låter snarare som att de stärkte dina egna anklagelser mot dig själv.
Jag kan tyvärr inte svara rakt av på din fråga om du blev våldtagen. Eftersom det är en juridisk term, som måste besvaras utifrån ett sådant perspektiv. Det som är viktigt är ändå att utifrån ditt perspektiv är det du beskriver en våldtäkt.
Du berättar ju på olika sätt om att du inte alls var med på att ha sex med den här killen. Väldigt tydligt blir det i alla fall, att du mår riktigt dåligt av det du varit med om och behöver hjälp att bearbeta alla känslor kring den.
Du behöver förstås också hjälp med att prata om den våldtäkt du var med om för ett år sedan. Jag tycker generellt att man alltid ska få hjälp att bearbeta sådana här svåra upplevelser. Det är annars stor risk för att du kommer att fortsätta att må dåligt på olika sätt.
Jag kan tänka mig att det har blivit extra svårt för dig efteråt. Minnena från händelsen är så osäkra för dig. Du vet att du visade att du inte ville ha sex, men tvingades till sex under former som du minns ganska otydligt. Det gör det svårare för dig att entydigt lägga ilskan på killen och i stället klandrar du då dig själv och mår väldigt dåligt. Du känner dig äcklad av att din kropp blivit utsatt för något som inte stämmer med dig själv och i stället för att anklaga killen för det som hänt så kallar du dig själv hora. Det är klart att du då kommer att må ändå sämre.
Du har rätt att må bra och känna att du är en fin och värdefull tjej. Jag tycker därför att du med en gång ska söka upp närmaste Ungdomsmottagning, UMO , för att kunna bearbeta båda de här tillfällena av ofrivilligt sex.
Det finns hjälp att få för att du ska må bättre och tänk på att du är värd den!
Var rädd om dej!