Börjar känna återfall
Hej bup. För cirka 1 år sen var jag i depression jag skar mig själv på både lår och armarna. Jag tänkte alltid på när jag åt hur mycket jag åt och hur stor ångesten var när jag hade ätit. Hade ingen självkänsla alls, jag fick gå till en kurator på sjukhuset som verkade funka ett tag men igentligen tyckte jag inte alls om henne hon var inge bra alls faktiskt. Jag har väl mått helt okej ändå nu ett tag. Men börjar känna återfall. Jag har haft det väldigt svårt dom 3 senaste åren. Pappa har haft mycket svårt med alkohol och mina föreldrar har varit väldigt upp och ner. Sen har der varit kompis och killproblem även. Jag har börjat tänka på saker jag fått sett och höra och vara med om nu. Kommer mig nerstämd. Och lyssnar på deppmusik. Mina föreldrar är väldigt oklara. När jag säger att jag mår sådär tror dom inte på mig. Dom tror jag vill få uppmärksamhet eller gör för stor grej av det. Har tänkt ta hjälp av ungdomsmottagningen men det händer aldrig. Just nu blir det bara att när jag mår dåligt tar jag cigg för att dämpa "smärtan" känns som ingen bryr sig om mig. För har ingen nära vän och mina föreldrar bråkar jag mest med. Vad ska jag göra snälla hjälp

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tycker du gör helt rätt i att fundera på att söka hjälp.
Det är bra om föräldrarna känner till hur dåligt du mår. Då kan de hjälpa dig bättre än om de inte förstår. Men du har försökt. Känner de inte till din historia - att du varit deprimerad och självskadat dig och att du gått hos en kurator?
Det är bra att du vill att de ska veta och förstå hur du mår. Kanske kan du pröva igen att prata allvar med dem?
Du skulle kunna säga att du vill ta kontakt med BUP och att du behöver deras hjälp att ringa? Även om du nu inte får med dig dina föräldrar, ska du inte tveka att söka hjälp. För om du känner att du börjar få återfall, så är det bra om du får hjälp innan du mår lika dåligt som du gjort tidigare.
Så BUP är bra, men också ungdomsmottagningen som du själv funderat på. Du skriver - "det händer aldrig". Varför det? Ge dig själv en chans. Du har inget att förlora.
Du skulle också kunna ta kontakt med den kurator du hade kontakt med tidigare. Även om du inte tyckte hon var bra kanske hon kan hjälpa dig vidare. Det är vanligt att man ringer upp sin "gamla" behandlare om man får problem igen.
Lycka till!