Rädd att jag inte kommer bli hjälpt eller förstådd
Hej.
Jag har funderat från och till om att be om hjälp. Men jag har svårt att tro att prata med någon kommer göra saken bättre samt att mina problem inte alls är stora. Det finns de som har det värre än mig och därför förtjänar de mer hjälp än mig. Sen har jag svårt att lita på folk som jag inte känner – som jag måste öppna upp mig för.
Jag är en väldigt känslosam person av mig, så ifall jag skulle samtala med någon och berätta om mina problem, så som att jag är en ångestfylld person, har dödsångest, samt att jag är säker på att jag har en depression eftersom jag har varit nedstämd under flera år, till och från – även haft spekulationer kring självmord. Så är jag rädd att jag kommer gråta vilket skulle kännas väldigt pinsamt och patetiskt när jag väl måste öppna upp mig själv. Så då finns rädslan över att samtalet skulle bli svårare att fortsätta eftersom jag sitter och gråter och känner att jag vill bort från situationen.
Har pratat med skolkuratorn en gång, men det var två år sedan. Vi bollade bara tankar eftersom jag frågade vad hennes uppgift som kurator var och vad de bidrar med. Hon fick sedan reda på att jag kände mig nedstämd och spekulerat kring självmord – men aldrig tänkt på att ta mitt liv, eftersom jag inte vet vad som händer efter döden så därför känns självmord meningslöst på ett vis. Jag gick aldrig tillbaka efter första mötet för jag kände att hon inte skulle kunna hjälpa mig, att det inte skulle ge något. Men mest var det för att jag var rädd över hur mycket mer jag skulle behöva öppna upp mig för henne.
Hur ska jag intala mig själv att jag måste söka hjälp för att jag ska må bättre när jag konstant säger emot mig själv? Jag intalar mig själv att mina problem går över, för vissa perioder mår jag bättre medan andra så mår jag sämre. Så under alla år av att intala mig själv om det har det uppenbarligen inte blivit bättre.
Hur ska jag lyckas samla mod att sträcka ut en hand, igen, när jag är rädd för att jag inte kommer få hjälp eller bli förstådd?
Kim

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Jag tror många känner igen sig. Det finns oftast ett motstånd att gå och söka hjälp och det kan bero på många olika saker. Du nämner en del.
Du skriver att du är rädd att du inte kommer att få hjälp eller bli förstådd. Och tidigare beskriver du att du träffat en kurator bara en gång för du kände att hon inte skulle kunna hjälpa dig.
Det första mötet blir ofta så viktigt och ibland avgörande för om man vill komma tillbaka eller inte. Ibland känns det "riktigt" från första stund. Man känner kontakt och det känns som den andre förstår.
Men ibland kan det kännas annorlunda.
Men då kan det också vara svårt att avgöra om den dåliga kontakten, eller de negativa känslor man får, bara beror på den man möter eller är det den egna misstänksamheten och rädslan som hindrar en bra kontakt?
Jag tror att du behöver mer än ett möte för att undersöka om en kontakt verkar vara bra. Jag tror du ska ge dig själv och den andre lite mer tid. Om man tänker att jag ska ge mig själv och den andre några gånger innan jag bestämmer mig om jag ska fortsätta eller inte, så blir det kanske lite mer avspänt.
Du måste inte försöka berätta allt redan första gången, utan du kan pröva dig fram i egen takt. Du skriver också om rädslan att börja gråta och att det kan försvåra samtalet och det känns pinsamt och patetiskt. En behandlare tänker nog inte så, utan snarare att gråta är naturligt när man pratar om starka känslor och att sorg, ledsenhet och gråt hör ihop. Till känslor hör ofta rent kroppsliga uttryck.
Detta var några tankar om tveksamhet att söka hjälp. Om det blir för svårt för dig finns ändå möjligheten att chatta anonymt med Tjejzonen.
Men jag tycker du ska våga sträcka ut en hand igen .I så fall kan du ta kontakt med BUP eller en ungdomsmottagning.
Lycka till!