Alla jag litar på håller på att bytas ut
Hej jag är en tjej som snart ska fylla 17. Jag har både många psykiska och fysiska diagnoser som gör att jag är mycket på sjukhuset och har många kontakter. Jag har en ätstörningsdiganos och jag har varit i kontakt med en ätstörningsenhet, jag hittade en person som jag har/hade förtroende för. (jag har väldigt svårt att lita på folk) så jag var glad att jag hittade henne. Nu är jag för frisk för att vara kvar där. Alla mina kontakter på folk jag litar på håller på att bytas ut och jag är så osäker på mig själv utan någon som kan vara min trygghet. Jag mår skit både fysiskt och psykiskt. Håller på med massa medicinska undersökningar och utredningar. Jag har verkligen ingen att lita på just nu. Jag vill bara dö men jag vågar inte göra något men jag funderar på saker jag kan göra varje dag för att jag orkar verkligen inte... vet inte vad jag ska göra? hjälp!
osäker tjej

BUP svarar:
Hej!
Du har helt rätt i att du verkligen behöver någon som kan vara en fast punkt i tillvaron när du går igenom så mycket undersökningar och utredningar. Det är en period i ditt liv där du behöver ha någon som tillsammans med dig kan tala om vad som händer, vad undersökningarna leder fram till, vad det betyder för dig, hur du kan hantera all oro. Med många olika människor som alla kanske bara ser/förstår en liten bit av dig så är det svårt att behålla en sammanhängande bild av sig själv och det är svårt att inte känna sig ensam och övergiven.
Även om det känns som att du inte orkar så förstår jag av din berättelse att du har tagit dig ur en ätstörning och dessutom förut haft en person som du hade förtroende för och kunde känna trygghet med. Det tyder på att du är en person med styrka och egna resurser som kan hjälpa dig igenom det du nu går igenom.
Mitt förslag är att i första hand kontakta den person på ätstörningsenheten som du hade förtroende för och fråga hen om hjälp med hur du kan göra. Hen kanske känner till möjligheter att få stöd som kan passa just dig.
På sjukhus brukar det finnas kurator, om du orkar satsa och känner att det är någon att lita på så är det en möjlighet. Jag vet inte hur mycket stöd du kan få av dina föräldrar eftersom du inte nämner dem. En tanke är att de kanske kan hjälpa dig med att få någon som har övergripande ansvar och så att säga kan "hålla ihop" alla utredningar, det kan göra att du kan känna dig lite mindre utlämnad.
Om du känner att du inte står ut så sök akut hjälp så att du klarar dig igenom, du kan ringa till Självmordsupplysningen eller söka akut till BUP (skickar med artiklar om BUP och hjälp på nätet). Det är en svår tid du går igenom så du behöver all din styrka.
Många tankar till dig!