Depressionen hänger kvar
Hej! Gick på bup för ett antal är sedan, där jag behövde hjälp för mobbningen, deprision, självskadebeteende och ångest. Jag fick bra hjälp, Tyckte personalen jag träffade var jättebra. Det som jag blev mest ledsen över var att min deprision förmodligen hänger kavr livet ut.. Med tanke på den situationen jag satt i och vad jag gått igenom..
Några månader mådde jag bättre..
Men efter ett tag kom allting tillbaka.. Hade grova "ångest attacker" visste inte vad jag skulle göra.. Skärde mig Själv.. Deprisionerna kom ofta.. Och TYVÄRR.. Händer det Fortfarande idag..
så frågan jag vill ställa är: Varför känns det så bra att skada sig Själv, när det kanske inte är så bra..?
Deprimerad Kille

BUP svarar:
Hej!
Det är alldeles utmärkt att du skriver till oss om dina tankar och hur du mår. Det ger mig också möjlighet att nyansera din uppfattning om din återkommande ångest och nedstämdhet.
Det är glädjande att höra att du har fått god hjälp av BUP och att du har mått bättre tack vare behandlingen. Det betyder också att du kan tillgodogöra dig en sådan behandling. Men nu kom det ett bakslag och i din nuvarande nedstämdhet tänker du att din depression "kommer att hänga kvar livet ut".
Jag tror inte att man överhuvud taget kan ge en sådan prognos till en ungdom. Jag vet inte om du själv kommit fram till en sådan dyster föreställning om framtiden eller om det var någon annan som sagt detta. Men det jag kan säga är att man aldrig kan ge en sådan kategorisk prognos. Det kan vara så att man har sin sårbarhet för att hamna i det ena eller andra stämningsläget och därför kan man också vara beredd och förberedd på att kunna hantera det när en sådan svacka kommer. Men det betyder inte att själva det depressiva tillståndet kommer att bli permanent. Det är en skillnad, det ser du säkert själv, att växla ibland och ha en svårare period men veta att man kommer ut ur den och då kommer det att kännas bättre, lättare, roligare.
Det verkar så att du just nu har en sådan svårare period och det betyder att du ska söka hjälp igen på samma ställe du tidigare haft din behandling. Vi alla som jobbar på BUP vet att bakslag och återfall kan förekomma och att man då behöver en "påfyllning" av behandlingen. Du måste få en förstärkning av de strategier du har lärt dig för att inte ta till självskadebeteende. Det är faktiskt så att det kan ge en kort, tillfällig lättnad ("känns bra" som du skriver) men i längden blir allt bara värre och svårare att komma ut ur.
Därför säger jag: så snart som möjligt ta kontakt med den BUP mottagning du tidigare haft kontakt med och säg att du behöver en förnyad kontakt. Sedan kan ni diskutera där hur ni ska gå till väga och vilken "påfyllning" du är i behov av. Det är inget konstigt med det, det händer i många fall och inte bara med dig!