Vem kan jag prata med om att vara mobbad?
Vad ska man göra om man inte vill gå till skolan för att man inte har några vänner och är mobbad? Det är jättejobbigt att gå till skolan för mig. Varför har inte jag några vänner? Varför är det mig alla mobbar? Vad är det för ryckte som satt igång dethär?
Kanske konsiga frågor men jag vet verkligen inte vem jag ska prata med?
Jennifer

BUP svarar:
Hej Jennifer!
Tack för ditt brev som jag blev både berörd och upprörd av! Så tufft du har det! Jag tycker det är förfärligt att du ska behöva känna att du inte vill gå till skolan för att du blir mobbad och för att du inte har några vänner. Så ska inga barn behöva ha det! Skolan ska ha nolltolerans för mobbing vilket innebär att de aktivt ska se till att inga barn blir mobbade.
Du undrar varför just du blir mobbad och varför just du inte har några vänner. Det är stora frågor som är svåra att svara på. Jag är ändå riktigt säker på en sak, nämligen att det inte är ditt fel att du blir mobbad. Skulden ligger helt hos de som mobbar. Jag vet också att du delar den här situationen att vara mobbad med väldigt många andra barn.  Du är långt ifrån ensam trots att mobbing egentligen är förbjudet.
Jag tycker du slutar med en väldigt klok fråga då du undrar vem du ska prata med. Jag tycker absolut du ska prata med någon vuxen som du har förtroende för om hur du blir mobbad och alla dina funderingar och känslor som du har kring det. Det har gått alldeles för långt om man som du inte ens vill gå till skolan. Jag tycker du ska söka upp skolkuratorn på din skola och berätta om alltihop. Tillsammans med hen kan du också prata om vad som behöver förändras på skolan för att du ska få det bättre. Om du har någon lärare som du har förtroende för så kan du ju också prata med den läraren direkt.
Du skriver inget om dina föräldrar så jag vet inte om de vet hur du mår och hur du har det i skolan. Om det är möjligt så tycker jag absolut att du ska berätta allt för dem. Dina föräldrar kanske kan hjälpa dig att ställa krav på skolan att se till att du inte mobbas. Det är viktigt att du kommer ihåg att du inte gjort något fel! Det är de som mobbar som är skyldiga och skolan behöver se till att mobbingen inte fortsätter.
Hoppas du snabbt får den hjälp du behöver! Lycka till!