Hur ska jag göra med skolan?
hej bup!
Jag är en 16-årig tjej som inte vet hur jag ska göra med gymnasiet. Jag har haft kontakt med bup sen 2013 efter en akutinläggning pga lets say levnadsbrist. Jag har ångest och depression och tar två sorters medicin. Jag klarar inte av att ta mig till skolan, ibland inte ens ut ur sängen. Om jag kommer iväg till skolan så klarar jag av att stanna av i högst tre timmar sen bryter jag ihop helt. Jag klarar knappt av att vara med mina kompisar. Jag tycker knappt något är roligt längre. Något som jag gillar och är intresserad av är samhällsproblem och politik. Men eftersom jag inte klarar av skolan så kommer det nog aldrig bli något som jag kan arbeta med. Jag vet verkligen inte hur jag ska göra, jag vill såklart gå klart skolan men klarar inte av att vara i skolan. Jag har tänkt att kanske gå distans men det verkar inte gå eftersom att jag inte bor utanför Sverige. Jag har verkligen ingen ork kvar för skolan eller något alls. jag orkar inte kämpa mer snart. Är så trött på att må såhär och att alltid göra mig själv och alla i min närhet besvikna. har ingen aning hur jag ska fortsätta
me

BUP svarar:
Hej!
Det låter som att du, trots att du kämpar med ångest och depression, ändå har kraft att intressera dig för världen. Du har även framtidsplaner och vet redan lite om inom vilket område du skulle vilja arbeta så småningom. Det tyder på att du har mycket resurser inom dig.
Blir lite osäker på vad din BUP- kontakt innehåller. Det är viktigt att du berättar hur du har det för den du träffar, så att ni tillsammans kan prata om det. Till exempel om det är så att du skulle behöva utökat stöd.
Mitt råd är att direkt vända dig till skolhälsovården (skolsköterska eller skolkurator). Det brukar finnas möjlighet att göra upp ett individuellt program och att ni gemensamt kan resonera er fram till vad det ska innehålla. Programmet ska ta hänsyn till vad du kan tänkas orka med/klara av just nu. Sedan ska det utvärderas med jämna mellanrum så att ni kan justera det allteftersom.
Det kanske gör att det tar lite längre tid, men det är självklart så att du kan få din gymnasiekompetens så småningom. Det är inte så ovanligt att man "skräddarsyr" gymnasieutbildningen, så tveka inte utan ta kontakt med skolan direkt.
Lycka till!