Har outhärdliga inbillningar och fixeringar
Vet inte hur jag ska förklara detta ; mitt problem är så komplext att jag själv inte förstår det. Jag har koncentrationsproblem och outhärdliga inbillningar och fixeringar. Mina fixeringar är ungerfär av samma slag som en hunds fixering vid ett objekt, alltså att man inte kan bryta sig loss från det.
Detta uppstår i skolan men också i mer avslappnande sammanhang. Vid tex provskrvningar kan jag störa mig på ett objekt som ligger på golvet , bara för att jag råkar uppmärksamma det objektet lite extra av någon anledning . Då riktas allt mitt fokus och mina ögon på det objektet . Jag försöker koncentrera mig på provfrågorna och tänka , tills jag kommer på att det finns ett objekt på golvet och inte kan det . Då mina ögon tittar snett på objektet inbillar jag mig att de skadas av det , och jag får plötsligt sämre syn och kan inte se provet.
Mina inbillningar och fixeringar varierar  , men ofast finns de . När jag blir fri från dem  i en stund dröjer det inte länge för någon ny inbillning/fixering/tix att axla sin förgångares mantel.
I årskurs 9 inbillade jag tex mig att jag fått sämre syn , som beskrivit ovan , och att jag har fått sämre hörsel och tinnitus av höga volymer i skolmiljön , av datorns fläktljud och i en period av min surfplattas diskanta högtalare . Det gjorde bla att jag fick det svårare på hröseltest i Engelska. Jag fick också sämre syn av min surplatta , inbillade jag mig och fick spända ögon av att titta på dess skärm.
Jag har inbillat mig att jag läcker urin ,att jag inte kan sova efter det jag använt min sega surfplatta och att jag inte kan se efter jag använt den. Nu när jag börjat i första ring i en ny miljö har andra inbillningar och fixeringa uppkommit . Att mina byxor var för korta och inte täckte mina vader var det mesta jag tänkte på under min provskrvning i matte 1c . Min koncentration för provet försvann till följd av min fixering vid byxornas längd ocj jag  försökte oräkneliga gånger trycka och töja ut byxbenen eller kavla upp dem utan framgång.  Under nationella provet tittade en kill på mig och min nacke spändes och jag fösökte alltid knäcka min nacke och hindra mig från att kolla tillbaka. Koncentrationen försvann även här för provet.
I skrivande stund har jag en ny fixering/tix/inbillning , och det är att jag har fått nedsatt läsförmåga och språklig rikedom och blivit sämre på att tala svenska eftersom en kille i min klass, fastän han är född i sverige, pratar väldigt dålig svenska och att jag genom att utsättas för dialog med honom omedvetet tar efter honom. Han är en del av vårt umgänge så jag kan knappt läsa påga av det . Denna abnormalitet påverkar mina studier mest.
Exempel finns i överflöd  .Som ni märker är det här inte ett friskt beteende.
Som jag kan minnas har detta pågått sedan  årskurs 3, bara att det har förvärrats genom åren , med undantag för årskurs 6. Man kan få uppfattningen att detta beror på stress i skolan och skolarbetet , men jag är inte en så stressad person, och detta beteende började redam i årskurs 3 vad jag minns och under den årskursen och uppåt var det knappt något skolarbete. Så jag tvivlar på att stress är orsaken. Värt att nämna är att jag hade tix som att lukta på hänerna eller blinka med endast ett öga i lågstadiet.
Kan detta vara en blanding av hypokrondri och tvågnsbeteende? För min mamma har egentligen tvångsbeteemde ( jag misstänker att jag också har det  )och hon stör sig på många och mycket. Hon har dessutom andra beteenden som ajg anser vara avvikande .Kan jag ha präglats av henne i min uppväxt?  Vad kan man göra och vad är detta?
Mvh
Nicki

BUP svarar:
Hej!
Det är jättebra att du beskriver dina problem så detaljerat och konkret. Det är uppenbart att du snarast möjligt måste söka hjälp på den BUP- mottagning du tillhör. Jag säger det för att det är uppenbart att dessa problem inte bara får dig att må dåligt utan också hindrar dig i skolarbetet och möjligen också i andra relationer.
Jag kan inte säga om det handlar om hypokondri eller tvångsbeteende. Det kan finnas väldigt mycket olika förklaringar bakom en symtombild.  De måste undersökas och klarläggas i personliga samtal.
Att din mamma också har vissa "avvikande beteenden" kan ha påverkat dig. Men det kan inte heller kan sägas hur och i vilken utsträckning, utan att träffa dig och antagligen även din mamma.
Min bestämda rekommendation är att ni ringer till BUP. I din ålder kan man göra det själv. Eller så kan någon av dina föräldrar göra det. Det bästa är om du, eller den som ringer, beskriver problemen så konkret som du har gjort i ditt mejl.
Det råder ingen tvekan om att du måste få hjälp med dina svårigheter, så att du kan kommer vidare i skolan och med ditt liv.