Vill inte oroa mina föräldrar
Vad ska jag göra om jag mår väldigt dåligt men inte vill berätta för mina föräldrar för jag vill inte oroa/stressa dem, speciellt nu när mamma har blivit sjuk.
Isbjörnen

BUP svarar:
Hej Isbjörnen!
Många barn känner sig oroliga för hur föräldrarna ska hantera att deras barn mår dåligt. Låt inte din oro för dina föräldrar hindra dig från att ta stöd i hur du mår!
Det finns olika hjälp när man mår dåligt. Du skriver inte så mycket om hur du mår, men jag tänker att följande kan vara bra för dig:
-Bris: erbjuder kontakt via chatt, telefon och mejl. Via dem har man möjlighet att vara anonym om man vill. Kan vara ett bra första steg för att få bolla tankar och funderingar och få stöd i hur man kan få ytterligare hjälp.
-Skolkurator: Jobbar på skolan och kan hjälpa till med hur man kan prata med föräldrar om hur man mår. Ibland kan man få möjlighet till några samtal på skolan om hur man mår, vilket kan vara hjälpsamt. Skolkuratorn kan även hjälpa till med var man kan få fortsatt hjälp när man mår dåligt. Det kan till exempel vara på en ungdomsmottagning eller BUP.
Jag lägger till information om hur vi på BUP tänker kring föräldrars eller vårdnadshavares delaktighet i kontakten hos oss.