Går det verkligen att jobba bort social fobi?
Hej! Jag är en tjej på 15 år. Jag går sista terminen i nian. Jag har precis fått reda på att i höst ska jag trotts allt få börja i gymnasiet. Om jag klarar det.. De senaste två åren har jag inte haft det likadant som de flesta andra i min ålder. Jag fick diagnosen adhd i elva års ålder och sedan dess har jag fått prova många olika mediciner fram och tillbaka, men det är inte det som jag ska prata om nu.. Jag har alltid varit en utåtriktad tjej som älskar att uppträda och sjunga för människor. Redan i väldigt tidig ålder hade jag framträdanden för flera hundra personer. Jag har alltid haft många kompisar och så, men när jag började i sjuan började jag hänga med en annan tjej i min klass. Vi blev jättebra vänner och jag började glida ifrån mina gamla barndomsvänner. I början av åttan iallafall, slutade den här tjejen och började i en annan skola och fick nya kompisar, så vi gled också isär. När jag kom tillbaks till skolan då, hade jag inga vänner. Ingen pratade med mig. Just i den här åldern började jag få mina fösta starka ångestattacker, så jag började skolka. Mycket. Hela åttan gick, och till sist kunde man inte förvänta sig att jag skulle dyka upp i skolan. Jag var djupt deprimerad. Hösten 2015 fick jag en plats i en skola på distans, så jag pluggar alltså nu hemma. Jag kämpar för att få ihop tillräckligt med betyg för att komma in på ett gymnasium i höst. Men under den här tiden har jag också byggt upp en jättesvår social fobi, jag går nästan aldrig ut och jag umgås inte med några i min egen ålder. Jag har blivit erbjuden KBT-terapi från bup, men min fråga är om det är nån mening med att plugga så stenhårt. Går det verkligen att jobba bort social fobi, så snabbt? Jag har alltid drömt om att gå in på estetiska programmet, men det kanske är att tänka för stort, eftersom jag knappt ens kan gå upp på Ica och köpa en mjölk.. Eller?
Dagdrömmaren

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev som ger en god bild av hur du kämpat med de bekymmer du haft, men också en vink om dina styrkor. Att du i grunden är en social och modig person med talang inom det estetiska. Du har det tufft, men det betyder inte att det alltid kommer att vara så.
Att gå i behandling utifrån KBT (kognitiv beteendeterapi) för social fobi har varit hjälpsamt för många tonåringar. Du är inte ensam om att ha haft det som du beskriver.
I behandlingen lär sig mer om social fobi, hur ångest fungerar och hur man kan utmana och förhålla sig till den. Man får hemuppgifter som man arbetar med mellan träffarna och på så sätt använder man tiden på ett bra sätt.
Jag tänker att det är en spännande termin du har framför dig. Att fortsätta med skolarbetet för att få gymnasiebehörighet och samtidigt gå i behandling för din sociala fobi. Tillsammans med den behandlare du träffar kan du ta upp dina tvivel kring hur skolan ska fungera så att ni tillsammans kan ha en plan.
Att du ska gå på ett estetiskt program låter väl som ett utmärkt mål!