Ingen tar mig på allvar
Hej, Jag är en tjej på 14 år. Jag mår riktigt dåligt. En av andledningarna är att mina föräldrar flyttade isär för nån månad sen. Min familj brukade vara jätte nära varandra och nu är den helt splittrad, jag och mina 3 syskon byter fram och tillbaka, vilket är väldigt stressande. Jag lider panik ångest och får allvarliga migrän anfall då jag måste föras till sjukhus. Dessa inträffar när jag äter och sover dåligt. Och problemet då, är att jag har börjat må riktigt dåligt, jag vill inte äta, jag kan inte sova och stressar nästan hela tiden. Jag vill inte leva längre. Efter deras skilsmässa så har jag inte varit mig själv. Och just nu kan jag inte änns se mig själv fylla 15 år. Jag vill skada mig själv så mycket men jag kan inte. Den enda andledningen är att jag inte vill såra dom som står mig nära. Alla tror bara att jag vill ha uppmärksamhet. Skolan är också tuff, jag blir mobbad, framför allt för min stil, men också för min sexuella läggning, Pansexuell. Jag önskar ibland att jag bara kunde vara Hetero istället för det är så mycket fördomar hela tiden. Jag kom ut med den för bara några månader sen. Nästan ingen tog mig på allvar. Detta har såklart gjort allt mycket värre. Jag har inte änns lust att leva längre lixom. Jag vet inte vad jag ska göra. Min skolkurator hjälper inte. Alla säger bara hela tiden att det blir bättre men det blir det inte. Min mamma vill skicka mig till Bup, Men jag tror inte det kommer hjälpa. Jag vill ändå försöka såklart. Allt jag vill är må bra igen.

BUP svarar:
Hej!
Den situation som du befinner dig i är verkligen oroväckande. Det är ännu mer beklagligt att du känner att ingen tar dig på allvar.  Jag tycker inte en sekund att du bara vill ha uppmärksamhet. Jag ser att du inte alls mår bra och har en hel del problem i ditt liv just nu som du måste få stöd och hjälp med att kunna hantera.
Det är inte alls konstigt att du är starkt påverkad av dina föräldrars skilsmässa. Det är alltid en skakande händelse i barnens liv när familjen splittras. Men det ger också visst hopp att ni alltid stått  varandra nära och dessa band finns ju kvar även om man fysiskt inte längre bor tillsammans hela tiden.
Med detta sagt tycker jag ändå att din kraftiga reaktion på förändringen i familjen förstärks av att du känner dig utsatt på grund av din sexuella läggning. Även om vi idag uppnått en större tolerans för olika sexuella variationer kan man inte säga att det gäller alla personer i alla lägen. Inte minst därför anser jag att du ska söka stöd och samtalskontakt.
Din mamma vill att du ska gå till BUP. Det är fullt möjligt att göra det.
Jag skulle dock rekommendera att du först vänder dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun. Där finns det mycket kunskap och erfarenhet av ungdomarnas olika och högst varierande problem och inte minst kan de mycket om frågor gällande sexuell identitet och inriktning.
Jag ser och förstår att du har ett stort lidande, men du måste se att det finns hjälp att få utan att du skadar dig. Förutom mitt förslag ovan bifogar jag även tips för andra kontaktmöjligheter på nätet.
Ge inte upp sökandet efter hjälp, du kommer att hitta den!