Dåligt hemma
Hej det är såhär att jag har haft självmordstankar i 1 månad ungefär pga av att jag har blivit mobbad i skolan i bråkar och slåss väldigt mycket hemma jag känner att jag inte mår bra hemma jag vill bo någon annanstans än hemma typ ingen fosterfamilj jag mår så dåligt att jag har försökt att ta självmord 1gång och det var på julaftonsnatten mina föräldrar fick reda på det. men jag undrar hur jag ska göra för att kunna må bra i en familj och inte ha dom här tankarna. Vi får hjälp på Bup och sos men det känns som om inget har blivit bättre jag vill gärna ha svar så fort som möjligt.
Mvh
svälvmordstjejen
Mår dåligt hemma

BUP svarar:
Hej!
Det är helt förståeligt att du känner en djup förtvivlan över hur det är i din familj. Jag blir ännu oroligare av att du har gjort ett självmordsförsök.
Jag tycker att det ändå är en bra omständighet att dina föräldrar vet om detta. Du skriver ingenting om hur de har reagerat, men jag antar att det måste ha varit en kraftig signal till dem hur dåligt du mår.
Du skriver att ni får hjälp både från socialtjänsten och på BUP. Vet de också om dina självmordstankar och ditt självmordsförsök? Det är väldigt viktigt att du är öppen med detta. De som vill hjälpa dig och din familj måste känna till sådana allvarliga händelser.
Jag vet inte hur länge ni har haft kontakt med BUP och socialtjänsten. Men jag vet att komplicerade familjerelationer inte brukar förändras snabbt. Även en behandling på BUP brukar kräva tid. Ibland kan det kännas så som du skriver, att ingenting blir bättre. Men det kan bli bättre även om det - som sagt - kräver tid, kräver tålamod, kräver uthållighet.
Det är också jätteviktigt att mobbningen i skolan upphör. Skolan har ett ansvar att motverka mobbing och jag tycker att du ska berätta för en lärare, skolkuratorn eller skolsyster om din situation.
Det är lättare att säga för mig än att känna för dig. Men det är avgörande att du tänker på att någonting är på gång, att du är sedd och att det finns vilja att komma till någon form av lösning. Ge inte upp nu när du och ni i familjen har kommit så här långt.
Jag lägger till lite tips vem du kan ringa eller chatta med när det känns som svårast och mest hopplöst. Att kontakta någon kan hjälpa dig att upprätthålla din tro på att ni i familjen kommer att få till någon slags förändring till det bättre.
Här vill jag också påminna dig om att om du är så förtvivlad att du får självmordstankar, kan du alltid vända dig till BUP akut på dagtid eller kontakta självmordsupplysningen.
Försök alltid att tala med någon direkt eller per telefon eller på nätet, istället för att skada dig.